I SVT Nyheter Västerbottens rapportering om restaurangen Vezzo i Umeå vittnar anställda om avtalsbrott och dålig attityd hos de ansvariga. Nu har ytterligare fem tidigare anställda hört av sig till oss via mail och de bekräftar det vi hört och berättar mer kring arbetsmiljön på restaurangen.
– Alla som jobbar där säger: Ta kort på era timmar så att ni märker om något försvinner, berättar en av de tidigare anställda.
Utskällningar
Många personer beskriver en stressig arbetsmiljö där en utskällning från ansvariga kan komma när som helst. En del säger att det känns som att den de uppfattade som chef ville bli av med vissa anställda.
– Det hände att chefen skrek att anställda var dumma i huvudet och liknande. Ibland högt framför kunderna. Jag kan fortfarande tänka på det där stället och bli deppig, säger en annan tidigare anställd.
– Det är så skönt att ni tittat på det här, säger en tredje anställd och fortsätter:
– Jag har väntat så länge på att någon ska lyfta upp det till ytan. Det är talande att så många har samma historia att berätta.
Läs också: Misstänkt mygel bakom alkoholtillstånd
”Gillar inte detta”
Även i sociala medier syns reaktioner.
Åsa skriver: ”Om detta stämmer kommer jag inte att äta där mer. Jag gillar inte detta.”
Ania skriver: ”Vår familj har blivit drabbad av detta också. Allt är sanning i reportaget! Tyvärr så fanns inte så mycket att göra eftersom de flesta av ungdomar som tar jobbet saknar medlemskapet i facket. Gå inte dit!”
I den anonyma appen Jodel uppmanar också användare varandra att inte äta på Vezzo och att inte söka jobb där.
Tidigare anställda har också hört av sig till Umeå kommun som nu följer upp Vezzos alkoholtillstånd i stan.
Nekar till anklagelser
Franchisegivaren, som de anställda beskriver som chef, har inte velat kommentera sitt beteende utan hänvisat vidare till personalchefen på Vezzo. Hon i sin tur har berättat för SVT Nyheter Västerbotten att anklagelserna kom som en chock. Hon menade att franchisegivaren varit en vanlig engagerad anställd, att han vill att kunderna ska få en bra upplevelse på restaurangen och att han inte varit chef.
Vi söker franchisegivaren för hans syn på kritiken.