Fredrika Ling (till vänster) är designchef vid det företag som tillverkat det system för ansiktsigenkänning som använts i Skellefteå Foto: SVT Nyheter

Skolans ovanliga test: Elevernas närvaro registreras med kamerateknik

Uppdaterad
Publicerad

Varje gång eleverna i en klass på Anderstorps gymnasium i Skellefteå gick in i klassrummet blev de igenkända av en kamera. Nu öppnar kommunen för en fortsättning av projektet med ansiktsigenkänning i skolmiljö.

Försöket pågick under några veckor i höstas. En liten grön lampa på en figur lyste till, och så var de incheckade utan att läraren behövt göra några anteckningar om närvaro.

Även om vissa hade uttryckt lite oro inför så var de flesta nöjda efteråt.

– Det har varit ganska bra, man slipper ta tid i början på lektionen, säger eleven Viktor Christiansen till SVT Nyheter som var på besök strax innan provperioden tog slut och systemet plockades ned.

En känslig fråga

En uträkning säger att alla lärare på det här gymnasiet använder sammanlagt 17 000 timmar om året till närvarorapportering. Det var huvudskäl till försöket, säger rektor Jörgen Malm som tycker att det fungerat bra och att tekniken varit ”ganska trygg”.

– Min mamma är lärare här på skolan och jag vet att hon får mycket skäll om det blir fel med närvaron. Att nån kom lite sent och blivit antecknad som frånvarande hela lektionen. Då måste hon ändra på det och det gör hon ibland hemma på fritiden, säger eleven Clara Granberg.

Men den här sortens ”övervakning” är en känslig sak. Ett system som identifierar människor genom att mäta kroppsdelar, till exempel ansiktet, kallas biometriskt. I Kina finns storskaliga exempel på hur biometriska system används för att kontrollera människor och deras beteende.

Men i Skellefteå var alltsammans mycket småskaligt: en enda klass, en provperiod.

– Den här lösningen är neutral. Den analyserar inte, den registrerar bara tidpunkten när eleven kom in i klassrummet, säger Fredrika Ling, designchef hos tillverkaren.

Men det har varit en hel del juridik att hantera inför försöket, säger hon.

– Systemet ska vara inkluderande så att alla förstår, det ska vara rättvist så att det blir rätt och inte sker felregistreringar som kan påverka för eleven.

”Skulle kunna vara framtidslösning”

Nu ska Skellefteå kommun och tillverkaren diskutera en eventuell fortsättning. Bland annat säger tillverkaren att man behöver testa tekniken i större omfattning än bara i en klass.

– Jag tror att det här skulle kunna vara en framtidslösning, men vi behöver utvärdera och se vad det kan leda till, säger rektor Jörgen Malm.

– Om man skulle växla upp det här till en fullskalig modell så rekommenderar vi att man tar ett djupare samtal med till exempel Datainspektionen, säger Fredrika Ling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.