Undersköterska Thomas Lundmark tycker att det är mycket roligare att jobba när personalen får ta mer ansvar. För Sven Skalin känns det tryggt att de kommer två gånger om dagen. Foto: Eva Harström, SVT

De äldre har blivit tryggare med Skönsmomodellen

Uppdaterad
Publicerad

Hemtjänsten i Njurunda har under två år fokuserat på de äldres behov och infört den så kallade Skönsmomodellen. Enligt personalen har larmen minskat och det har blivit bättre för både de anställda och de äldre.

Hemtjänsten i Sundsvall hämtar inspiration från bilindustrin och jobbar efter en metod som kallas vanguard-metoden. Enligt personalen har nya arbetsmetoder gjort arbetet både roligare för dem och bättre för de äldre.

– Det är verkligen kul och inspirerande, säger Thomas Lundmark, som länge var en profil inom musiklivet i Sundsvall.

”Ser det som en förmån”

Nu jobbar han sedan fyra år som undersköterska på hemtjänsten i Njurunda utanför Sundsvall.

-  Jag ser det som en förmån att få vara hemma hos människor med mycket livserfarenhet, säger han.

I Njurunda har Sundsvalls kommun närmare hundra anställda inom hemtjänsten. De gör hembesök och hjälper till med allt från tvätt och städning till omläggning av sår, medicin och insulinsprutor.

– Vi är här för att de ska kunna bo hemma så länge de kan och vill och att de ska känna sig trygga, menar Thomas Lundmark.

Personalen ta större ansvar

Sedan ett par år jobbar de efter den så kallade Skönsmomodellen, som går ut på att sätta de äldres behov först. Personalen får vara med och ta större ansvar, lägga scheman och planera.

– På så sätt blir det bättre, för det är vi som vet vad som ska göras, säger Thomas Lundmark.

Tidigare var det en planerare som bestämde hur många minuter varje ärende fick ta och vilka de skulle besöka. Så är det inte längre. En kollega till Thomas har jobbat i Njurunda i 26 år och hon tycker att det blivit mycket bättre.

– Jag vet vilka jag ska åka till på morgonen och de vet vilken som kommer. Istället för att man får en lapp där det står vart jag ska, säger undersköterska Marie Broman.

Inte så många olika

I Skönsmomodellen ingår att alla brukare, som de som köper tjänster av hemtjänsen kallas, intervjuas för att personalen ska veta inte bara vad de behöver hjälp med, utan också vilka intressen de har och när de vill ha besök. De jobbar också med att det inte ska vara så många olika personer som kommer under en vecka. Och enligt Marie Broman har de äldre blivit tryggare.

– De larmar mycket mindre nu än de gjorde förr. Det är ett bevis på att det är lugnare, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Hemtjänsten i Västernorrland

Mer i ämnet