Foto: Google Earth/SVT

Detta är ”triangelspåren” i Sundsvall

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket har satsat ca 1,5 miljarder kronor i de nya spåren som dels ska sammanlänka Tunadalsspåret från Sundsvalls hamn med Ådalsbanan, samt ett triangelspår i Bergsåker som knyter ihop Mittbanan och Ådalsbanan.

Antalet godstågspassager på Tunadalsspåret förväntas öka från ca sex passager per dygn till ca 18 per dygn.

I nuläget måste godstågen till och från hamnen i Tunadal köras till Timrå C för att vända, en tidsödande process som dessutom hindrar trafiken på Ådalsbanan. Dessutom måste Tunadalsspåret elektrifieras, och ska därför rustas upp. Prislappen för Tunadalsspåret med anslutning i Birsta landar på ca en miljard kronor.

Motsvarande situation uppstår för tåg till och från Mittbanan och Ådalsbanan, som måste in till Sundsvall C och vända, därför byggs ett triangelspår i Bergsåker till en kostnad av ca 500 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malands- och Bergsåkerstriangeln

Mer i ämnet