Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Sundsvallspolitikern om skolfrånvaron: ”Det är skolans ansvar att lyckas”. Foto: Jessica Gow/TT, SVT

Skenande ökning av skolfrånvaro i Sundsvall – närvaroteamet lades ner

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 2 000 elever i Sundsvalls grundskolor har återkommande och problematisk frånvaro i skolan. Det visar siffror som vi begärt ut från kommunen.

Särskilt på högstadiet märks en ökning. Samtidigt har politikerna lagt ner det nävararoteam som arbetade med de svåraste fallen.

Siffror som vi begärt ut visar att runt 2 800 elever på grundskolorna i Västernorrland har problematisk skolfrånvaro. I faktarutan kan du se hur din kommun svarat. Flest elever är hemma i den största kommunen, Sundsvall.

Stor ökning i Sundsvall

Under våren i år har 2 338 elever i Sundsvalls kommun en frånvaro i skolan på mellan 15 och 29 procent. En kraftig ökning jämfört med vårterminen i fjol då siffran var 1602.

Valet 2022 Västernorrland

– Det är en oroande utveckling i både Sundsvall och landet och den är väldigt allvarligt, säger Lisa Tynnemark (S) ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Sundsvall.

Inget närvaroteam längre

Men det närvaroteam som jobbat med elever med mycket hög frånvaro las ner i fjol. Teamet, som kostade 1,8 miljoner under 2020, var en central resurs och en stödfunktion till alla skolor i kommunen med målet att få tillbaka elever till skolan.

– Det fanns flera skäl, säger hon om beslutet att lägga ned och utvecklar sitt resonemang i videon. 

”Fyrkantigt skolsystem”

Kommunen har inte kartlagt vad problemen beror på. En förklaring man anger är pandemin. Men precis som övriga kommuner i länet som svarat på vår enkät om frånvaro, så lyfter man flera orsaker. Bland annat ökad psykisk ohälsa. Pandemin uppges ha förstärkt frånvaroproblematiken, men tendenserna fanns även innan pandemin.

Och Lisa Tynnemark (S) kritiserar dagens skolsystem och läroplan som hon anser behöver göras om.

– Det är ett ganska fyrkantigt skolsystem vi har och det är svårt att vara elev i skolan. Jag tror att man på nationell nivå måste se över betygssystemet och hur läroplanen är utformad. På lokal nivå handlar det om skolans förmåga att anpassa undervisningen efter elevernas behov.

FRÅNVARON I SKOLORNA I VÄSTERNORRLAND

Så här svarade respektive kommun på vår begäran om statistik över problematisk skolfrånvaro i grundskolan:

Sundsvall: Våren 2022 har 2 338 elever en frånvaro i skolan på mellan 15 och 29 procent. Kraftig ökning på högstadiet. Antal elever med mer än 50 procents frånvaro är 212.

Timrå: 107 elever med mer än 20 procents frånvaro. De flesta i årskurs 9. Störst är gruppen med 20-30 procents frånvaro.

Orsaker som nämns är: psykisk ohälsa, NPF-diagnos, stress och press i skolan, otrygghet i skolmiljön eller familjesituationen. Ibland en kombination av dessa.

Kramfors: 34 elever med stor frånvaro. Nästan uteslutande på högstadiet. Ser en ökad psykisk ohälsa bland unga. Lyfter vikten av samarbete med socialtjänst, barn- och ungdomspsykiatrin och andra externa instanser.

Ånge: Vårterminen 2022 har 166 elever en frånvaro på över 20 procent.

Sollefteå: Den senaste siffran är 80 elever med frånvaro över 10 prcent.

Härnösand: Har ingen övergripande statistik på antal elever med problematisk skolfrånvaro. Men närvaroteamet stöttar i dag 24 elever mot både fristående och kommunala skolor i kommunen. Merparten går i åk 5-9.

Örnsköldsvik: 50 elever uppges ha omfattande frånvaro som riskerar att påverka elevens möjligheter att nå målen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Valet 2022 Västernorrland

Mer i ämnet