Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Forskaren Ingela Åhslund om hur långvarigt frånvarande barn kom tillbaka till skolan: ”Relationerna är avgörande”. Foto: SVT

Forskaren vid Mittuniversitetet i Sundsvall: Detta fick eleverna tillbaka till skolan

Uppdaterad
Publicerad

Vad är det som gör att en elev som älskat att gå i skolan slutar att göra det? För första gången har en svensk studie tagit reda på hur elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever omfattande och lång skolfrånvaro.

– I den här studien ville jag lyfta det barnen hade upplevt, säger Ingela Åhslund, forskare vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

Genom djupintervjuer med sex elever i årskurs nio har forskaren Ingela Åhslund vid Mittuniversitetet kunnat hitta nycklar till att förstå tankar och känslor kring omfattande och långvarig skolfrånvaro. 

– Det är mycket skam, skuld och förlorade relationer. Barn tar på sig väldigt mycket ansvar för det som händer, säger hon.

Valet 2022 Västernorrland

Barn med diagnoser vanligt

Flera tidigare studier visar att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och framförallt autism, är överrepresenterade bland de elever som benämns skolfrånvarande. Men liten del av forskningen på området har handlat om barnens upplevelse. Det vill Ingela Åhslund ändra på.

– Jag tycker att de hade väldigt viktiga saker att säga. Det som framkom hos samtliga var att problemen startade i övergången mellan låg- och mellanstadiet.

Andra barn och nya lärare oroar

– Flera hade älskat att gå i skolan och att ha en lärare. Men i årskurs fyra blev de andra barnen så stora och betedde sig på ett sätt som de inte förstod och på mellanstadiet fick de flera olika lärare.

I studien har tre flickor och tre pojkar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som autism eller adhd, medverkat. Några hade också utvecklat social fobi. Studien är gjord i en mindre kommun i mellersta Sverige.

– De jag intervjuade var med i ett projekt där de flesta i slutändan blev behöriga att söka in till gymnasiet. Nyckeln var relationer, berättar Ingela Åshlund.

I videon redogör Ingela Åhslund för vad som framkom i mötet med eleverna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Valet 2022 Västernorrland

Mer i ämnet