Trafikverkets järnvägsbyggen – helt nödvändiga för Logistikparkssatsningen. Här byggs helt ny järnväg från Ådalsbanan i Birsta till Tunadalshamnen

Logistikparken i Sundsvall – helt beroende av statlig miljardsatsning

Uppdaterad
Publicerad

Nyligen klubbade Sundsvalls kommun igenom jätteinvesteringen Logistikparken. Men utan de stora statliga satsningarna som görs just nu skulle projektet inte gå att genomföra. Nu närmar sig den totala notan för skattebetalarna tre miljarder.

De statliga satsningarna handlar om två stora järnvägsprojekt som körts igång – dels Bergsåkerstriangeln i västra Sundsvall, där järnvägen västerifrån kopplas in på Ådalsbanan, dels en helt ny järnväg som just nu byggs från Birsta ända fram till Tunadalshamnens grind – och passerar SCA:s sågverk i Tunadal.

1,7 miljarder skattekronor kostar allt detta, och utan de här byggnationerna skulle faktiskt hela Logistikparkssatsningen falla.

Petersvik

Inte möjligt utan nya järnvägen

– Min bedömning är att Logistikparken är helt beronde av den här satsningen, säger Trafikverkets Håkan Åberg.

Han är projektansvarig för hela bygget.

– Det går inte att köra transporter med det system som finns idag, fortsätter Åberg.

Peder Björk, socialdemokratiskt kommunalråd i Sundsvall håller med:

– Staten har en viktig del, tanken är ju att flytta över gods från lastbil till järnväg. Så det vore inte möjligt utan detta, säger han.

Notan för skattebetalarna – 3 miljarder

Det innebär också att slutnotan för skattebetalarna, som den ser ut idag, totalt sett landar på tre miljarder kronor – samarbetspartnern SCA:s del oräknad, eftersom företaget inte vill berätta om vilka summor man tänker investera. Det gör man först efter att man tagit besluten om sin del av projektet vilket sker i slutet av året eller början av nästa år. 

Men både SCA och kommunen får nu en transportlösning ända in på knuten, via Tunadalssågen in i hamnen – där Logistikparken är tänkt att ha sin början.

Kommunens och SCA:s projekt ska stå klart 2024, samma år som nya järnvägen från Birsta står klar, medan den nya sträckan i Bergsåker kan kopplas in nästa sommar, 2021, enligt Trafikverkets plan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Petersvik

Mer i ämnet