Gålåbron i Kramfors kommun sett ur ett drönarperspektiv.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar Jan Lindgren, senior utredare på Trafikverket när det kommer att gå att köra på Gålåbron igen. Foto: Hans Lindblom/SVT

Trafikverkets beslut: Gålåbron i Kramfors ska renoveras

Publicerad

Det har tagit sin tid kan tyckas. Särskilt för de boende i Lungvik och byarna runtomkring i Kramfors kommun som har tvingats åka omvägar sedan Gålåbron stängdes för tre år sedan. Men nu har ett beslut om bron fattats.

Det fanns tre alternativ som Trafikverket hade på sitt bord. Riva, renovera eller göra en helt ny sträckning av väg 332 förbi bron. Nu har man landat i reparation är det bästa alternativet till en kostnad av 73 miljoner kronor.

Förlänger livslängden

– Det känns bra och som en kostnadseffektiv lösning. Nu förlänger vi brons livslängd med 20-30 år och slipper riva den, berättar Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.

Inga timmerbilar på bron

Bron kommer nu att öppnas för BK2, det vill säga bärighetsklass 2, vilket innebär att personbilar, bussar och lastbilar utan släp kommer att kunna köras på Gålåbron. Samma bärighetsklass som den intilliggande Sandöbron alltså.

Åttio år gammal bro

Den 254 meter långa Gålåviadukten byggdes på 1940-talet, ungefär samtidigt som Sandöbron. För några år sedan upptäcktes sprickbildningar i konstruktionen och då stängdes bron för tyngre trafik och enkelriktades med trafikljus.

Trafikverket lät också bygga en portal så att besökare till campingen på platsen kunde ta sig dit utan att riskera att få fallande betong över sig.

I klippet berättar Jan Lindgren bland annat om när bron kommer att kunna öppna igen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.