Det fanns tre alternativ som Trafikverket hade på sitt bord. Riva, renovera eller göra en helt ny sträckning av väg 332 förbi bron. Nu har man landat i reparation är det bästa alternativet till en kostnad av 73 miljoner kronor.
Förlänger livslängden
– Det känns bra och som en kostnadseffektiv lösning. Nu förlänger vi brons livslängd med 20-30 år och slipper riva den, berättar Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.
Inga timmerbilar på bron
Bron kommer nu att öppnas för BK2, det vill säga bärighetsklass 2, vilket innebär att personbilar, bussar och lastbilar utan släp kommer att kunna köras på Gålåbron. Samma bärighetsklass som den intilliggande Sandöbron alltså.
Åttio år gammal bro
Den 254 meter långa Gålåviadukten byggdes på 1940-talet, ungefär samtidigt som Sandöbron. För några år sedan upptäcktes sprickbildningar i konstruktionen och då stängdes bron för tyngre trafik och enkelriktades med trafikljus.
Trafikverket lät också bygga en portal så att besökare till campingen på platsen kunde ta sig dit utan att riskera att få fallande betong över sig.
I klippet berättar Jan Lindgren bland annat om när bron kommer att kunna öppna igen.