Långa restider, byten och avgångar som inte passar normala arbetstider – det är inte bara sjukhuset i Fagersta som vill se bättre pendlingsmöjligheter till norra länet.
– Det finns klara fördelar med att kunna åka kollektivt – man kan jobba på tåget och det finns miljömässiga och ekonomiska aspekter också, säger Henrik Rosander, HR-chef på Systemair.
Örebroavgång drogs in
I nuläget är bilen det snabbaste alternativet till Skinnskatteberg, Rosander själv bilpendlar från Västerås. Att istället ta tåget skulle innebära en förlängd restid på cirka 40 minuter, från 50 minuter till 1 timme och 30 minuter. Tidigare fanns det direktbussar från Västerås till Skinnskatteberg, men 2016 togs de bort eftersom det inte skett någon ökning av antalet pendlare under en fyraårsperiod.
Från Örebrohållet försämrades pendlingsmöjligheterna till kommunen under pandemin – då drogs en morgon- och eftermiddagsavgång in och Tåg i Bergslagen har meddelat att de inte kommer att återinföras.
I klippet: Så tänker Tåg i Bergslagen förbättra pendlingsmöjligheterna till Skinnskatteberg.