Samtalen tas emot varje vardag innan lunch och sedan skickas inköpslistan till den butik som inringaren önskar. Därefter packas varorna i butiken. När matvarorna är packade och klara åker FRG och volontärerna ut till de som beställt varorna. Dock levereras varorna dagen efter att beställningen inkommit.
– Vi finns för att det är så många bedragare som vill utnyttja situationen, säger Sören Johansson, som är ledare för FRG Hallstahammar.
Vidare menar han att de som ringer in kan känna sig trygga eftersom de som samordnar allt är en del av kommunens organisation. Dessutom ringer de upp beställaren innan leverans från samma nummer som beställningen gjordes och berättar att de kommer med kommunens bil och har gula jackor.
En av de som hjälper till att samordna allt är Caroline Karlsson från Hallstahammar brottarklubb. Den första veckan som servicen körde igång satt hon och svarade i telefon nästan alla vardagar. Första veckan med servicen inkom i snitt elva beställningar om dagen.
– Alla mår bra av att hjälpa till och det är en så liten sak att göra, säger hon om att vara volontär.