Som en del i januariavtalet har regeringen beslutat att utreda lärarutbildningen. Man vill hitta sätt att öka kvaliteten på utbildningen och få fler att bli lärare.
Lärarledda timmar – metodik – praktik
Lärarnas riksförbund poängterar att de inte vill göra om hela lärarutbildningen, men pekar framförallt på tre delar de vill förändra.
Antalet lärarledda timmar och fokus på metodik i undervisningen behöver öka menar de.
– Till exempel menar vi att man borde ta tillvara på den kompetens och erfarenhet som finns hos lärarna ute i våra skolor när det kommer till hur man lär ut ämnen i olika grupper och i olika situationer. Att de ska kunna komma in och gästspela på lärarutbildningarna i större utsträckning, säger Åsa Fahlén.
Precis som politiker och studenter nämner hon också vikten av den verksamhetsförlagda utbildningen – praktiken – och hur viktigt det är att både studenten och klassläraren som ska handleda ges rätt förutsättningar.
– Trots att det är en av de viktigaste delarna i utbildningen så fungerar det sisådär och ser olika ut.
På vilket sätt är ni som fackförbund med och tar ansvar för det?
– Ett exempel är ju att vi på moderförbundet tagit fram en undersökning kring handledarnas förutsättningar när de tar emot lärarstudenter, vad som fungerar bra och hur det ser ut.
– Det vi sett är ju att det fungerar bra när när det finns tid avsatt och tydligt formulerat i uppdraget, säger Åsa Fahlén ordförande Lärarnas riksförbund.