Flera europeiska flygbolag har börjat återuppta trafiken och utökat antalet destinationer. Men det är fortfarande bara en bråkdel av hur flygtrafiken såg ut innan coronapandemin.
I juli var passagerarvolymerna på en historiskt låg nivå och jämfört med i fjol minskade antalet resenärer med 3,3 miljoner, enligt ett pressmeddelande från Swedavia, som driver de största svenska flygplatserna.
Minskat med över 85 procent
På Sveriges största flygplats Arlanda minskade resandet med 87 procent, till 316 003, i juli jämfört med i fjol. På Landvetter i Göteborg flög närmare 72 000 resenärer under månaden, ett tapp på 90 procent.
Hur länge är den här situationen egentligen hållbar?
”Även om vi börjar se en ljusning och att den förhoppningsvis håller i sig, är det en utmanande situation för oss. Vi gick in i krisen med en god finansiell ställning och vidtog tidigt en rad åtgärder för att minska våra kostnader och anpassa verksamheten till ett minimum”, skriver Robert Pletzin, presschef på Swedavia, i ett mejl till SVT Nyheter.
Swedavia har även varslat 800 anställda och enligt Pletzin fruktar att många av dem kommer att få sluta.
”Försiktig återhämtning”
Swedavia spår en försiktig återhämtning under hösten, men Robert Pletzin räknar med att både 2020 och 2021 kommer att bli kraftigt påverkade av coronakrisen.
Och frågan är om och när människor kommer att flyga som vi gjorde före pandemin igen.
”Viljan och behovet att mötas, globalisering och ökat ekonomiskt välstånd finns ju kvar som grundläggande faktorer för flygets tillväxt långsiktigt. Men det kommer sannolikt ta flera år innan vi är tillbaka till de nivåer vi såg före krisen. Flygbranschens samarbetsorganisation ACI räknar med att det kommer att hända någon gång kring 2024. Men frågan vi och många ställer sig också är vad det nya normala är för flyget och det återstår att se”, skriver Robert Pletzin.