Cheferna skryter om sina smutsiga metoder: ”Skicka några flickor till kandidatens hus”

Publicerad

Höga chefer på Cambridge Analytica fångades på film när de pratar om att använda mutor, prostituerade och ex-spioner för att skapa politiska skandaler.

En reporter från Channel 4 News träffade flera höga chefer från Cambridge Analytica. Reportern utgav sig för att vara en fixare för en rik klient som hoppas påverka valet i Sri Lanka.

I filmer inspelade med dold kamera antyder höga chefer på Cambridge Analytica att de kan erbjuda en rad ljusskygga tjänster för att påverka valkampanjer.

”Skicka några flickor”

Bland annat berättar Cambridge Analyticas högste chef Alexander Nix hur företaget har påverkat val i flera länder. I ett av klippen föreslår Nix för reportern hur en sexskandal potentiellt kan skapas:

”Skicka några flickor till kandidatens hus, vi har stor erfarenhet av sådant.”, säger Nix i videon.

Tillbakavisar anklagelser

Cambridge Analytica har tillbakavisat alla anklagelser och säger i sin tur att Channel 4 News reportage innehåller falska påståenden och felaktigheter.

”Vi tillbakavisar alla anklagelser om att Cambrige Analytica eller något av dess filialer använder provokation, mutor eller så kallade ”honey-traps” i något syfte.”, säger en talesperson för företaget enligt Channel 4 News.

Enligt talespersonen har Cambridge Analytica rutinmässigt konversationer med potentiella klienter för att luska ut om de har oetiska eller olagliga intentioner.

Tidigare kontroverser

Det kritiserade företaget Cambridge Analytica anklagas för att ha samlat personlig information om 50 miljoner Facebook-användare, och använt informationen för att hjälpa Donald Trump i valet 2016.

Avslöjandet, som publicerades av tidningarna New York Times och Guardian-ägda The Observer, har skapat stora reaktioner i USA och Storbritannien.

Se hela filmen hos Channel 4 News

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet