Foto: SVT & Ismail Soytekınoglu/Wikimedia commons

Efter raset – bro av samma ingenjör stängde i Libyen 2017

Uppdaterad
Publicerad

Minst 43 personer har omkommit efter tisdagens broras i Italien. En bro av samma konstruktion i Libyen stängdes 2017 av säkerhetsskäl.

I tisdags rasade en motorvägsbro i hamnstaden Genua i nordvästra Italien. Flera fordon föll med ner i raset och minst 39 personer har omkommit efter det.

Experter varnade

Den spektakulära kilometerlånga motorvägsbron, som bland annat löper över tågspår och fabriksbyggnader i Genua, stod färdig 1967. Bron konstruerades efter en design av den italienska ingenjören Riccardo Morandi, som valde att använda sig av sin egen patenterade metod med en särskild typ av spännarmerad betong. Tekniken har senare ifrågasatts och slutat att användas.

Bro kollapsade i Italien – flera döda

Experter har varnat för bron och när den rasade pågick underhållsarbete, men exakt vad som är anledningen till raset är fortfarande oklart.

”Profetisk” varning

Ingenjörer hade långt före kollapsen talat om brister vid bron. I en artikel från 2016 på expertsajten ingegneri.info beskrev professorn Antonio Brenchic flera felaktigheter i konstruktionen. ”Förr eller senare kommer den att behöva ersättas”, varnade han.

Bro stängdes

I oktober 2017 stängdes Afrikas näst högsta bro, Wadi el kuf, i Libyen av säkerhetsskäl, rapporterar The Libya observer. Även den följde en design av Riccardo Morandi.

Italiens premiärminister har utlyst undantagstillstånd i Genua i tolv månader, för att staten själv snabbt ska kunna gå in och arbeta med och utreda brokollapsen. Det italienska motorvägsnätverket sköts och underhålls vanligtvis av privata aktörer.

Fakta: Morandibron

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den är totalt 1,18 kilometer lång och hålls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Bakom brodesignen står den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi, som dog 1989.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades ”Morandi M5”. De pyloner, eller bärportar, som håller uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Broar designade av Morandi finns även i bland annat Libyen, Colombia och Ecuador.

Källa: AFP, The New York Times

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bro kollapsade i Italien – flera döda

Mer i ämnet