Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I kampanjvideos hånas Trump av medlemmar ur samma parti. Foto: The Lincoln Project

Trump hånas av partimedlemmar i bitsk annonskampanj

Uppdaterad
Publicerad
Den mest bitska annonskampanjen mot den republikanske presidenten Donald Trump kommer från höger. Republikanska dissidenter har gått samman för att förhindra att presidenten återväljs i november – och det med Trumps egen taktik.

Korta videoklipp av presidenten som stapplar nedför en ramp och framstår som sjuklig och galen. En speakerröst antyder att just så är fallet: ”Usel, svag, låg energi. Precis som ditt presidentskap. Precis som du”. Budskapet: Trump är inte lämpad för presidentämbetet.

Trump förlöjligas

The Lincoln Project har producerat många annonser de senaste månaderna, där Trump förklenas och förlöjligas. Tanken är att använda samma strategi mot presidenten som han själv använder mot sina politiska motståndare. Trump antyder ju till exempel att Joe Biden, den demokratiske utmanaren i höstens val, skulle vara dement.

The Lincoln Project, en av flera republikanska dissidentgrupper, bildades i slutet av förra året. Gruppen anser att Trump hotar USA:s demokrati, och har därför ställt sig bakom demokraten Joe Biden.

”Vi har aldrig tidigare stöttat en demokrat, men Trump måste besegras”, skrev grundarna i en debattartikel i Washington Post i april.

Setts av 130 miljoner

Merparten av gruppens sponsorer är privatpersoner som donerar 200 dollar, motsvarande cirka 1 800 kronor, eller mindre. Bland de stora donatorerna finns bland andra Christy Walton, arvtagare till världens största detaljhandelskedja Walmart.

Opinionsmätningar visar att Joe Biden leder med nära 10 procentenheter nationellt. Samtidigt uppger de flesta republikanska väljarna att de avser att rösta på Trump i höst. The Lincoln Project kablar ut sina tv-annonser, som setts av närmare 130 miljoner amerikaner, främst i de delstater som tros bli vågmästare i höstens val.

Ton av ilska och fruktan

Tv-annonserna har kritiserats också från liberalt håll. Tidskriften The Atlantic till exempel, anser att delar av kampanjen saknar anständighet och ägnar sig åt ”personligt skymfande” av presidenten.

Men The Lincoln Project menar att man, med sin bakgrund, vet hur man bäst når ut till republikanska väljare. Deras annonser är medvetet känslomässiga, ofta med en underliggande ton av ilska och fruktan. Det var ett recept som lockade väljare till Trump 2016, kanske kan det fyra år senare fungera för att locka väljare från honom.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer