Foto: Fredrik Sandberg/TT & pressbild Nextory

Efter plagiat-skandalen: Annonsörer kritiska till Bauer Media

Uppdaterad
Publicerad

Flera av Bauer Medias hyllade podcasts innehåller omfattande plagiat, det visar Kulturnyheternas granskning. Trots att radiojätten under lång tid har vetat om att poddar belagts med plagiat fortsätter man att sälja och placera ut annonser i poddarna. Nu reagerar flera annonsörer.

– Tilltron till Bauer Medias innehåll minskar såklart, säger Tobias Karlsson, marknadschef på Max.

Flera av radiojätten Bauer Medias poddar innehåller omfattande plagiat från svenska nyhetssajter och bloggar. Kulturnyheternas granskning visar också att Dabozzi Media som producerar poddarna och Bauer Media som distribuerar dem har känt till plagiaten under lång tid, men trots det fortsatt sälja och placera ut annonser i dem.

Nu reagerar flera annonsörer.

Poddplagiaten

”Rimmar illa med vårt tidigare intryck”

– Vi har sedan tidigare ett gott intryck av Bauer Media som en bra och seriös annonsmiljö, därför är vi väldigt förvånade och det rimmar illa med tidigare intryck, säger Tobias Karlsson, marknadschef på hamburgerkedjan Max, till Kulturnyheterna.

Enligt Tobias Karlsson har det inträffade påverkat företagets förtroende för Bauer Media och de ska nu ta frågan vidare med radiojätten.

– Tilltron till deras innehåll minskar såklart när sådant här sker.

De flesta av de annonsörer som Kulturnyheterna har kontaktat har inga aktiva samarbeten med själva poddarna. Däremot köper de radioreklam av Bauer media som själva placerar ut annonser i olika podcasts.

Under februari till april 2018 hade Nextory ett redaktionellt samarbete med podcasten Svenska mordhistorier, en av de fyra podcasts som belagts med plagiat, och som drivs av Sebastian Krantz. Sedan dess har Nextory samarbetat med andra utvalda podcasts från Bauer Media. I dessa samarbeten ingick också en automatisk promospot som spelats upp i Bauer Medias podcasts, och som har styrts av Bauer Media.

”Definitivt inte okej”

Elin Bäckman, kommunikationschef på Nextory, ser allvarligt på anklagelserna, men vill inte kommentera huruvida det har påverkat Nextorys förtroende för och samarbete med Bauer Media.

– Som annonsör och som en distributör av upphovsskyddade verk ser vi såklart väldigt allvarligt på plagiering. Det är definitivt inte okej i vår bok, säger Elin Bäckman till Kulturnyheterna.

Från och med den 1 oktober har Nextory inte längre något samarbete med Bauer Media.

Sedan tidigare är det även känt att telekommunikations-företaget Com Hem och oljebolaget Preem avslutat sin annonsering i poddarna Svenska mordhistorier och Svenska mord i samband med Kulturnyheternas granskning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poddplagiaten

Mer i ämnet