Den hårt kritiserade researrangören Detur har begärt sig själv i konkurs. Foto: SVT/skärmdump

Reseföretaget Detur begär sig i konkurs

Uppdaterad
Publicerad

Efter SVT:s granskning begär sig nu den hårt kritiserade researrangören Detur sig själv i konkurs. Det skriver bolaget på sin hemsida. För prövade kunder som fått sina resor till solen inställda återstår nu bara att försöka få sina pengar tillbaka.

Konsumentverket har tagit emot hundratals anmälningar mot resebolaget Detur. Bara efter att bolaget i september meddelade att man ställer in resten av chartersäsongen har det kommit in 148 anmälningar, varav 64 handlar om återbetalningar. Bolaget har även ställt in resor för nästa år.

Nu ger de ansvariga upp och begär sitt eget bolag i konkurs.

Kaoset kring Detur

”Vägen tillbaka för resebranschen har visat sig längre och svårare än vad som förutsetts. Marknaden för solresor återhämtar sig inte så som tidigare bedömts.”

Bolaget skriver vidare :

”De operativa kostnaderna med ökande och svårbedömda kostnader för flygbränsle har försatt bolaget i en sådan position att ledningen har tvingats konstatera att det inte längre är meningsfullt att fortsätta ansträngningarna med omorganisation, rekapitalisering eller alternativt försäljning och måste tyvärr meddela att Detur tvingas begära sig själva i konkurs”.

Uppmanas bestrida beloppet

Enligt bolaget kan de resenärer fått sina resor inställda och betalat med kort bestrida beloppet hos utfärdande bank, och att detta brukar vara det snabbaste sättet att begära pengarna tillbaka.

Alternativen är att begära återbetalning från resegarantin via Kammarkollegiet eller genom att vända sig till konkursförvaltaren med sina krav. En process som brukar ta lång tid, ofta många månader.  På sin hemsida upplyser Kammarkollegiet också att handläggningstiderna är längre än normalt och hänvisar vidare till Konsumentverket.

SVT Nyheter söker de ansvariga för att höra hur konsumenter och leverantörer berörs av konkursen. Enligt researrangören har problemen förvärrats av betal- och kreditkortföretagens beslut att hålla inne med resenärernas betalningar – något som gjort att bolaget inte kunnat betala sina skulder. 

”Vi beklagar verkligen de besvär som detta innebär. Inte bara för de kunder som bokat in sig på en efterlängtad solresa, utan även all vår personal som har jobbat så hårt för Detur och som nu går en oviss framtid till mötes.”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Konsumentombudsmannens processråd om varför man ser allvarligt på Deturs informationsbrister.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kaoset kring Detur

Mer i ämnet