Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
De redan höga matpriserna fortsätter att öka och Sverige ligger i toppen bland de övriga nordiska länderna. Martin Bäckström, enhetschef på Konkurrensverket, berättar om de faktorer som kan ligga bakom orsaken. Foto: SVT

Efter skenande matpriser – utreds om kunderna betalar för mycket

Uppdaterad
Publicerad

De redan höga matpriserna fortsätter att öka och priserna i Sverige ökar mer än i övriga nordiska länder. Nu utreds om konsumenter betalar för mycket för maten på grund av för svag konkurrens mellan livsmedelskedjorna.

– Få aktörer är en riskfaktor, säger Martin Bäckström, enhetschef på Konkurrensverket, i Morgonstudion.

Maten har blivit dyrare och att det svider i plånboken till och med när vi handlar bara några få basvaror. På ett år är prisökningen på mat i Sverige över 20 procent – mer än i övriga nordiska länder. 

I Sverige dominerar några få stora kedjor dagligvaruhandeln, en så kallad oligopolmarknad. Det ökar risken för att priserna hålls uppe, enligt Konkurrensverket. 

– Vi som konkurrensvårdande myndighet är alltid oroliga om det är en marknad med få aktörer och vi ser att priserna stiger. Vi vill se en marknad med många aktörer så att det finns möjlighet för konsumenten att byta företag om någon aktör höjer priset, säger Martin Bäckström, enhetschef på Konkurrensverket.

Utreds hur kostnaderna fördelas

Inflationen påverkar alla led i livsmedelskedjan – från producent till konsument. Varför prisökningen på mat är högre i Sverige än i övriga nordiska länder är oklart, men just nu utreds om svenska konsumenter har drabbats av oskäliga prishöjningar på mat. Konkurrensverket vill ta reda på hur fördelningen av kostnader ser ut i de olika leden i livsmedelkedjan, och om kunderna har dragit ett för tungt lass. 

– Vi har gett forskare i uppdrag att titta på var kostnaderna har tagits ut i livsmedelskedjan, och om det har det rullats över på konsumenterna i högre grad än vad som varit rimligt, säger Martin Bäckström.

Fortsatt dyrare mat

Kunderna i landets matbutiker ser inte ut att kunna räkna med sjunkande matpriser framöver – priserna lär i stället fortsätta stiga, bekräftar Ica, Coop och Axfood för Dagens Nyheter. Klas Balkow, vd för Axfood med Hemköp och Willys, pekar på att effekterna av pandemin under det senaste året har förstärkts av kriget i Ukraina.

– Leverantörerna ville ha mer betalt eftersom deras insatsvaror blev dyrare, säger han till DN.

– Vi kommer att ha ett fortsatt högt tryck om prishöjningar från leverantörerna och jag ser ingen avmattning i närtid. Förhoppningsvis avtar den höga inflationen mot slutet av året.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jennifer Södergren: ”Jag tänker lite mer svinnsmart” – följ med till matvarubutiken och hör hur kunderna resonerar. Foto: Per Leandersson, Leo Rhenström/SVT

Prisökning för livsmedel 2022

Sverige: 18,6 procent 

Finland: 16 procent 

Danmark: 14,9 procent 

Norge: 11,5 procent 

Island: 10,1 procent 

Källa: EU: statistikbyrå Eurostat, från december 2022.  

Livsmedel som ökat mycket i pris sedan januari 2022:

Purjolök: 81 procent dyrare

Honungsmelon: 54 procent dyrare

Smör: 41 procent dyrare

Småcitrus: 39 procent dyrare

Mjölk: 38 procent dyrare

Mat-, stek- och grilloljor: 36 procent dyrare

Gräddfil, creme fraiche: 35 procent dyrare

Grädde: 35 procent dyrare

Kaffe: 33 procent dyrare

Hårdost: 30 procent dyrare

Färska champinjoner: 30 procent dyrare

Ägg: 30 procent dyrare

Paprika: 28 procent dyrare

Pasta: 26 procent dyrare

Källa: SC/TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.