Skatteverket kräver mobilbolaget på över en kvarts miljard i utebliven moms. Foto: AP, TT

Multinationella mobiljätten stänger av anställd – startar utredning efter SVT:s avslöjande

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska mobildistributören Brightstar har stängt av en medarbetare och startat en egen utredning om eventuella kopplingar till den stora härvan med misstänkta miljardbedrägerier med mobiltelefoner. Bakgrunden är SVT:s avslöjande att Brightstar av det svenska Skatteverket pekas ut som delaktigt i bedrägerierna.

Brightstar är en av världens största mobildistributörer med verksamhet i över 50 länder. I januari avslöjade SVT att Skatteverket pekar ut bolaget som delaktigt i en omfattande bedrägerihärva med handel med mobiltelefoner, som beskrivits som den största bedrägerihärva som drabbat svenska skattebetalare.

Skatteverket menar att Brightstar i Sverige medvetet eller omedvetet varit delaktiga i härvan, och kräver bolaget på över en kvarts miljard i utebliven moms.

Momsbedrägerier med mobiltelefoner

Bolaget har tillbakavisat både kraven och anklagelserna, och har hos förvaltningsrätten försökt att få anstånd med betalningen. Domstolen nobbade önskemålet trots att Brightstar uppgett att betalningen skulle få en ”stark inverkan på bolagets ställning” och innebära ”allvarliga konsekvenser för bolaget och koncernen”.

Norsk jättekoncern pausade köp

Flera av mobilbranschens största aktörer har reagerat på SVT:s avslöjande. Både Telia, Tre och Telenor säger sig se allvarligt på uppgifterna men har ändå valt att fortsätta handla med Brightstar. E-handelsbolagen Dustin och Webhallen har däremot pausat affärerna, vilket bland annat uppmärksammats av norska ekonomisajten E24.

I tidigare uttalanden till SVT har Brightstar tillbakavisat alla kopplingar till misstänkta bedrägerierna. Nu har man dock funnit anledning att agera.

Brightstars nordiske vd Torben Pedersen uppger för SVT att man anlitat externa rådgivare för att utreda transaktionerna. Man har även stängt av en anställd, som får behålla lönen men inte jobba under den tid som utredningen pågår.

Torben Pedersen skriver i ett uttalande att man inte funnit några bevis för att Brightstar tjänat något på bedrägerierna, men att man kommer att vidta åtgärder om det visar sig att någon anställd varit inblandad i olagliga eller oetiska aktiviteter.

Anders Björkenheim är en av de bedrägeriexperter som granskat mobilhärvan tillsammans med SVT. Han tror att Brightstar kan få ännu tuffare skattesmällar framöver – bland annat eftersom man haft omfattande affärer med Jolumar, den tidigare frisersalong som finns med i ett stort åtal i Växjö om grova skattebrott och penningtvätt.

– Det lär bli betydligt större belopp längre fram med tanke på de affärer man haft med det bolag vars företrädare nu står åtalade.

Hela uttalandet från Brightstar (på engelska)

Previous Statement:

There have been a number of reports in the Swedish media recently regarding Brightstar 20:20 (SWE) AB. The circumstances relate to an alleged  VAT scam that appears to have been perpetrated by a supplier of one of our suppliers in relation to a consignment of goods subsequently purchased by Brightstar. Brightstar paid the appropriate VAT on the goods purchased and declared and paid to the Swedish Tax Agency the appropriate VAT on the sale of those goods. The Swedish Tax Agency has subsequently disqualified our VAT reclaim on the goods we purchased, on the grounds that there was an alleged fraudulent action by another company earlier in the transaction chain and that Brightstar should have been aware of that.

Brightstar had no knowledge of any alleged VAT fraud perpetrated by others, and we are surprised by the Swedish Tax Agency’s initial ruling. We are therefore appealing the initial ruling and believe that in all fairness this should be overturned.

 Brightstar has the highest ethical standards across all our operations and no tolerance for any type of fraud or offence. We have provided assistance to the Swedish authorities during their investigation of this matter.

Additional Statement:

Brightstar have engaged external advisers in order to look into the circumstances around the transactions in question, this to ensure a full and detailed review. We have sent one employee on temporary garden leave (with full salary) while these investigations proceed. We have found no evidence of Brightstar SE benefitting from this fraud and we will take appropriate action if any employee is shown to have been involved in any illegal, improper or unethical activity.

Brightstar continue to be available to assist the Swedish authorities in their investigations and our own internal review is still ongoing – It would therefore be inappropriate for us to comment further at this point of time.

Torben Pedersen, GM Nordics

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Momsbedrägerier med mobiltelefoner

Mer i ämnet