De senaste åren har antalet klagomål mot dejtingsajter ökat.
Under 2017 tog Konsument Europa, Hallå konsument, de kommunala konsumentvägledarna och Konsumentverket emot 718 klagomål från konsumenter som hade fått problem med dejtingtjänster på nätet. Motsvarande siffra för 2016 var 537, vilket i sin tur var en markant ökning från tidigare år.
– Klagomålen rör både svårigheten att säga upp abonnemang och krångliga avtal, säger Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket till SVT:s konsumentredaktion Plus.
Enligt henne har också en ny typ av klagomål dykt upp på senare tid. Det handlar om att användare misstänker att det finns fejkade profiler på sidorna.
Marknadsföringsbluff
Flest klagomål till Konsumentverket och ARN får just nu företaget Be2, som driver dejtingsajterna Be2.se och Academic singles. Företaget bakom har sitt säte i Luxemburg. Konsument Europa, som bevakar svenska konsumenters intressen gentemot europeiska bolag, har kontaktat myndigheter i Luxemburg och påpekat problemet.
När Plus granskar företaget hittar redaktionen snabbt flera profiler i Be2:s marknadsföring som också återkommer i Academic singles marknadsföring.
På bilderna visas exempel på glada användare med förnamn, stad och ålder. Men samma personer heter olika saker, bor i olika städer och har olika ålder på de båda sajterna.
I klippet ovan kan du se mer om hur sajterna luras i marknadsföringen.
Plusredaktionen har sökt Be2 men inte fått några svar.
Fejkprofiler till salu
Plusredaktionen hittar också fler hemsidor som erbjuder dig som vill skapa eller redan äger en dejtingsajt att köpa påhittade profiler billigt. För bara några dollar kan man köpa ett hundratal profiler, som ett sätt att blåsa upp medlemsantalet på tjänsten.
I SVT Play-serien ”Plus granskar” kan du se mer om nätdejtingens baksidor.