– Ur ett lärarperspektiv har vi fått mycket mer tid att hitta uppgifter till elever som har det svårt i skolan. Det blir inte bara undervisning för massan, utan nu kan vi pin-pointa mer vad varje elev behöver, säger Oskar Hagman, lärare i Svenska på skolan.
Det var när högstadieskolan med cirka 300 elever 2016 fick tre föreläggande från Skolinspektionen, ett gällde brister i elevhälsan, som skolledningen med Anna Rothzén i spetsen kände att de måste agera. Dessutom vittnade en medarbetarenkät om att många lärare upplevde arbetssituationen som stressig.
Lånade modell från Fagersta
Ledningen hittade en modell i Fagersta som de anammade. Den innebär att lärarna slipper att vara mentorer. Den uppgiften har i stället gått till tre personer på skolan som enbart har den uppgiften. De har hand om fyra klasser var och deras uppgift är att ta tag i problem som uppstår, skapa lugn i korridorer och sköta föräldrakontakter.
– Nordinskolan var en skola där det tidigare hände väldigt mycket. Vi har ju ett ansvar att anmäla allting till huvudmannen och vi hade ganska höga siffror när det gällde kränkningar. Hittills den här terminen har vi haft två anmälningar, tidigare kunde det vara 20–25 stycken under lika lång tid, säger Anna Rothzén.
Hämtar elever på morgonen
Även Hylte kommun har nu intresserat sig för metoden och har varit på studiebesök i Smålandsstenar. Metoden kommer nu att blir verklighet där till hösten.
Nordinskolan genomförde förändringen redan när läsåret startade i hösten 2017 och det har skett inom befintlig budget. Rektor Anna Rothzén hoppas också att lärarnas arbetssituation har förbättrats och att de i dag upplever mindre stress.
– Vi ska göra en ny medarbetarenkät snart, men min känsla är att det har blivit bättre.
Och Robbin Nilsson, som är en av skolans tre mentorer, trivs i sin nya roll.
– Jag älskar mitt jobb, det är det bästa jobb jag haft.