För fyra år sedan omkom Einar Holme, 18, när han blev kvar i planet som kraschade vid Pirttivuopio i Kiruna kommun.

Flygpsykolog nytt vittne i segelflygrättegång

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen inleds hovrättsrättegången i fallet med Einar Holme som omkom i en segelflygolycka påsken 2015. Åklagarsidan kommer bland annat att kalla en förre detta stridsflygare och flygpsykolog som sakkunnig.

Frågan har gällt vilket ansvar segelflygplanets pilot hade när olyckan inträffade vid Pirttivuopio nära Kebnekaise. Han hann rädda sig med fallskärm medan medföljande Einar Holme, 18, blev kvar i planet som kraschade.

I tingsrätten friades piloten från vållande till annans död och nu ska hovrätten pröva frågan. Förhandlingarna inleds under måndagseftermiddagen i Luleå.

Segelflyg i krasch i Kirunafjällen

Åklagaren: Flög för nära molnen

Åklagaren har hävdat att piloten gav sig på en för svår flygning, att han flög för nära molnen samt att han väntade för länge med att ta beslut om att evakuera när han fick problem under flygningen.

Det är de delarna som Alf Ingesson Thoor kommer att höras om. Han är något så ovanligt som före detta stridspilot och flygpsykolog – och har dessutom ägnat sig åt både segelflyg och fallskärmshoppning.

– I tingsrätten hörde man bara en operationell expert från Haverikommissionen. Vi tror att vårt vittne som har flugit hela sitt liv har mer erfarenhet, säger målsägarbiträdet Stephan Eriksson.

– Han anser att eftersom Einar Holme inte hade någon erfarenhet så ska piloten bara åka upp och ta ett varv innan man landar. Här har han gett sig på vågflygning som är avancerad flygning, fortsätter han.

Olycka eller oaktsamhet?

Enligt Stephan Eriksson handlar målet om gränsdragningen om vad som är olycka och vad som är oaktsamhet. Piloten har nekat till anklagelserna om oaktsamhet.

Rättegången beräknas pågå i två dagar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Segelflyg i krasch i Kirunafjällen

Mer i ämnet