Bland annat har de granskat ett fall när en brand uppstod ombord på fartyget Stena Nordica, och ett fall när en person föll överbord på fartyget M/S Amorella.
Visbyhelikoptern
Dessutom nämns i rapporten en händelse där helikoptern i Visby inte kunde lyfta. Befälhavaren ombord på en fiskebåt, på väg från Fårö till Nynäshamn, behövde hjälp då han andats in avgaser och höll på att förlora medvetandet. Då kunde inte heller helikoptern i Norrtälje lyfta. Sjöfartsverkets helikopter i Ronneby undsatte befälhavaren och anlände till platsen ungefär samtidigt som en av Sjöfartsverkets lotsbåtar.
Bristerna anses allvarliga
Kommissionen konstaterar att såväl underhållet, antalet helikoptrar och bemanningen brister till den grad att det inte är möjligt att upprätthålla målet om 15 minuters insatsberedskap dygnet runt på fem helikopterbaser runt om i landet.
”Den sammantagna bilden av de nämnda händelserna ger anledning att anta att det är motiverat från säkerhetssynpunkt att SHK inleder en temautredning”, skriver kommissionen.
Avtalsförhandlingar pågick
Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningar på Sjöfartsverket, säger att de på det stora hela delar kommissionens slutsatser.
– Vi sköter våra uppgifter och har gjort det över tid, men Försvarsmaktens ökande behov gör att vi behöver utöka med fler helikoptrar och mer personal. Man ska dock ha i bakhuvudet att vi hade pågående avtalsförhandlingar under perioden SHK utvärderat, säger han.
Avtalsförhandlingarna lyfts också fram som en försvårande faktor i SHK:s rapport.
– Vi var tvungna att åtgärda de här frågorna, de kunde inte vänta. Det var inget önskvärt uppdrag, men nödvändigt. Nu när vi hanterat detta har verksamheten blivit betydligt bättre, säger han.