Världens största nöjesproduktion är på ingång till Malmö. Staden har redan börjat dekoreras till tävlingen. En positiv bild ska visas upp och målarfirmor har engagerat några arbetslösa ungdomar till att färglägga de stora motiven.
– Det känns kul att andra kan se vad man gjort och hur kreativ man är, säger Jennifer Krantz, en av två unga som målar en groda till tv-masten på Jägersro.
Utsmyckningen av stan kommer att kosta totalt två miljoner kronor. Den är en del av den stora stadsfesten som ska hållas samtidigt som tävlingen. Gustav Adolfs torg ska förvandlas till Eurovision Village.
– Här kommer det vara tält med scen i och massor med upplevelser häromkring. Malmöborna får förhoppningsvis uppleva alla Eurovisionbidragen, säger Karin Karlsson, Malmö stads projekledare för ESC.
Slimmad budget
Att vara värd kostar Malmö stad och Region Skåne nästan 26 miljoner kronor och totalt satsar SVT 125 miljoner på tv-produktionen.
Men budgeten är rejält slimmad i år.Tidigare lade Rysslands tv-bolag exempelvis mer än dubbelt så mycket på Eurovision år 2009. Kostnaderna för showen har varit höga sedan dess.
– Idag är det inte möjligt för alla länder att producera länder eftersom den sprungit iväg ekonomiskt. Jag tycker att det är fantastiskt att vi ska visa ett bättre Eurovision till lägre medel, säger Karin Karlsson.
En lägre budget innebär bland annat att färre gäster får komma på invigningsfesten på Malmö opera.
– I Baku förra året hade man 3000 gäster, vi har under 2000. Den festen är avstampet till själva Eurovisionveckan, och visar upp Malmö som värd, säger Karin Karlsson.
Stora förväntningar
Ute vid Malmö Arena startade idag byggandet inför Eurovision. Malmö stad räknar med att evenemanget ska dra in 200 miljoner kronor. Ägaren till en grillkiosk på väg till arenan är en av dem som hoppas på att göra en vinst.
– Jag får extrajobb och jag har redan anställt två praktikanter. Blir det mer jobb får jag anställa fler så det påverkar, säger Rasoul Fiezi.
Förväntningarna inför vilka effekter tävlingen kan ge på längre sikt är också stora i staden. Hotellen hoppas på fler turister och tittar man på tidigare värdländer som Norge fick de fler besökare efter Eurovision.
– Vi har haft en positiv uppgång i turistströmmen. Publiceringen av stan var värdefull för varumärkesbyggandet av staden på längre sikt, säger Heidi Thon, marknadsansvarig på VisitOslo.
Fler jobb
Saqlain Karamat som också målar motiv till utsmyckningen av Eurovision tror att evenemanget genererar fler jobb.
– Vi får jobb via Eurovision. Loreen vann så vi fick praktik. Fler får jobb, till exempel butikerna. Det kommer fler besökare hit så de tjänar mer pengar.