– Jag tycker det är katastrofalt. De får ta och fixa till det här nu. Det har gått en månad och de ska ta det på allvar och ta kontakt med oss föräldrar, säger Jenny Östergen, mamma till en åttaåring på Tavestaskolan i Södertälje.
Hon är inte ensam om att rikta kritik mot Samtrans sedan de tog över skolskjutsen i januari.
– Det handlar om kommunikationsproblem och om att förarna nu inte får prata i mobiltelefon. Men det är jätteviktigt för oss att vi ska kunna återkoppla till både förare, elever och föräldrar vid förseningar eller uteblivna resor, säger Thomas Zamed, åkerichef på Samtrans.
Saknade elevlistor och information
Den skarpa kritiken har gjort att bolaget nu har börjat med med kundvärdar som en hjälpande länk mellan skolorna och chaufförerna.
När SVT besökte Tavestaskolan i Södertälje var två kundvärdar på plats, men de hade varken information om hämtningstiderna eller elevlistor utan fick istället ta hjälp från skolans personal.
Rektorn har varje vecka skickat in listor till Samtrans med hämtningar som inte fungerat.
Taxin kom aldrig
Jenny Östergren berättar att vid ett tillfälle ska hennes dotter ha stått och väntat på taxin i 40 minuter utanför skolan. När de sökte kontakt med Samtrans fick de svaret att de inte visste var föraren var.
Vad säger din dotter om det här?
– Hon blir orolig och frågar sig: kommer taxin eller inte? Det är klart att det påverkar henne och hon känner sig tryggare om jag hämtar henne på eftermiddagarna.