Det irländska lågprisbolaget fälldes i 24 fall förra året och har låtit bli att betala i hälften av dem.
Enligt den svarta lista som konsumenttidningen Råd & Rön och resetidningen Vagabond publicerar rör det sig om sammanlagt nästan 66 000 kronor som Ryanair låtit bli att betala. ARN:s beslut är rekommendationer, men de flesta fällda företag väljer att följa nämndens beslut.
Ryaniar toppar resebranschens svarta lista som omfattar 22 reseföretag, de flesta flygbolag.
Näst sämst är British Airways som låtit bli att betala ersättning i sju fall. Thomas Cook Airlines och Air Baltic tillhör också värstingarna.
Inställda eller försenade flyg
Den vanligaste orsaken till tvister mellan flygbolagen och kunderna är en EU-förordning om kompensation till passagerare som drabbas av inställda eller försenade flyg. Enligt förordningen behöver bolagen inte betala om de kan bevisa att ”extraordinära omständigheter” ligger bakom problemen.
Flygbolagen tolkar formuleringen som att tekniska fel eller dåligt väder kan vara sådana omständigheter, medan ARN och EU-domstolen ofta gör en strängare bedömning, skriver Vagabond.