Ryanair värsta värstingen

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget Ryanair är sämst i resebranschen på att följa allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Det irländska lågprisbolaget fälldes i 24 fall förra året och har låtit bli att betala i hälften av dem.

Enligt den svarta lista som konsumenttidningen Råd & Rön och resetidningen Vagabond publicerar rör det sig om sammanlagt nästan 66 000 kronor som Ryanair låtit bli att betala. ARN:s beslut är rekommendationer, men de flesta fällda företag väljer att följa nämndens beslut.

Ryaniar toppar resebranschens svarta lista som omfattar 22 reseföretag, de flesta flygbolag.

Näst sämst är British Airways som låtit bli att betala ersättning i sju fall. Thomas Cook Airlines och Air Baltic tillhör också värstingarna.

Inställda eller försenade flyg

Den vanligaste orsaken till tvister mellan flygbolagen och kunderna är en EU-förordning om kompensation till passagerare som drabbas av inställda eller försenade flyg. Enligt förordningen behöver bolagen inte betala om de kan bevisa att ”extraordinära omständigheter” ligger bakom problemen.

Flygbolagen tolkar formuleringen som att tekniska fel eller dåligt väder kan vara sådana omständigheter, medan ARN och EU-domstolen ofta gör en strängare bedömning, skriver Vagabond.

Ryanair i hetluften

  • Det stormar nästan alltid kring det irländska lågprisflygbolaget Ryanair. På onsdagen beslutade brittiska konkurrensmyndigheter att bolaget måste sälja sina aktier i konkurrenten, likaledes irländska Aer Lingus.
  • Ryanair har också fått kritik från sina egna piloter för som anser att arbetsvillkoren är för hårda och lönerna för låga. Att piloterna dessutom organiserat sig i hemliga nätverk av rädsla för att förlora jobben har bidragit till bilden av Ryanair som en dålig arbetsgivare.
  • Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) kallar bolagets agerande ”oacceptabelt”.

(TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.