Till följd av smittan på äldreboenden fick personal ta emot utskällningar från allmänheten när de var och handlade, berättar Peter Carlstedt.
Två år senare är tonen en annan. Pandemin har resulterat i mer kunskap – både gällande smittan och på den tekniska delen.
Minskad smittspridning
Kommunen kallade tidigt till presskonferens där de kunde kommunicera ut vilket boende det gällde och svara på de anhörigas frågor.
– Vi blev ganska duktiga efter ett tag, när vi förstått vad det var vi kunde göra.
Man införde snabbtester på äldreboenden för personalen innan de började jobba. Många visade positivt utan att ha några symtom, vilket gjorde att smittspridningen minskade.
Samtidigt lärde de sig snabbt och med hjälp av engagemang och stöd från kramforsbor kom känslan att de skulle klara av det.
– Det finns många fina berättelser om hur folk har ställt upp och hjälpt till.
”Jätteduktig på distansmöten”
Peter Carlstedt menar att de första två åren ökat förståelsen för hur samhället måste fungera under press.
Pandemin satte en stor prägel på all offentlig verksamhet – på gott och ont.
– Vi har blivit jätteduktiga på distansmöten och vi reser mycket mindre, säger han.