Under måndagen skulle totalt 40 ton material lyftas ur arbetstältet med hjälp av en större kranbil. Bland annat de järntackor som legat i fartyget för att stabilisera det, flera rostfria tankar och båtmotorn.
– Det är en pjäs på drygt 17 meter och 50 ton. Själva trägodset väger 20 ton och barlasten 30 ton. I april ska hela fartyget vara borta, berättar Sven-Olof Juvas, kultur- och fritidschef i videon medan delar av pråmen forslas bort.
Enligt kultur- och fritidsnämnden har cirka 300 000 kronor avsatts till arbetet med att demontera och forsla bort material samt att återställa platsen.
Pråmen Albert-projektet:
Den hade legat på land sedan 2010 när det vid årsskiftet 2016/2017 startades ett arbetsmarknadsprojekt som samtidigt skulle få pråmen Albert sjöduglig igen. Pråmen är en replika av de gamla pråmar som trafikerade Strömsholms kanal förr och meningen var att det skulle köras persontrafik med den redan sommaren 2017.
Men projektet som finansierades av Hallstahammars kommun, EU-medel och arbetsförmedlingen drog ut både på tiden och i kostnad.
2018 låg pråmen fortfarande kvar på land och väckte debatt och skapade en del irritation hos såväl politiker som Hallstabor. Då beräknades underskottet för projektet till 1 342 000 kronor.
När arbetsmarknadsprojektet så småningom lades vilande hade närmare 30 personer passerat genom, flera gick vidare till fasta jobb och en stor del till studier. Ur den synvinkeln ansågs det positivt.
Efter att ha tittat på olika alternativ beslutade kultur- och fritidsnämnden att försöka sälja pråmen och låta köparen stå för återställandet av platsen. Dock blev det ingen affär och beslutet fattades att fartyget skulle monteras ner.