Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det vi kan se är att utsläppen minskar framför allt ifrån dieselanvändningen”, säger Susanna Roth, gruppledare på SCB:s miljöräkenskaper. Se mer i klippet. Foto: Samy Dahlman, SVT

Sveriges CO2-utsläpp minskar: ”Beror bland annat på reduktionsplikten”

Uppdaterad
Publicerad

Svensk ekonomi växer, ändå har koldioxidutsläppen från svensk ekonomi minskat med 3 procent. Det visar preliminära siffror från statistikmyndigheten SCB. Det är främst inom vägtransporter och industri som utsläppen minskar. Men ökat flygresande ger ökade utsläpp.

Utsläppen från svensk ekonomi har minskat med 1,5 miljoner ton mellan åren 2021 och 2022. Detta sker trots att 2021 var ett år då vissa av pandemins effekter på ekonomin fanns kvar.

Utsläppen minskar alltså trots att ekonomin har ökat med 2,6 procent.

Klimatkrisen

Pandemi och flygresor

Mellan 2020 och 2021 ökade utsläppen, vilket mest berodde på att ekonomin ökade efter det speciella pandemiåret 2020. Därför fanns farhågor att utsläppen skulle fortsätta uppåt 2022, men så blev det alltså inte. Och jämfört med före pandemin, 2019, låg utsläppen 2022 9 procent lägre.

Byggsektorn har minskat 13 procent på ett år. Energisektorn minskade 5 procent.

Samtidigt ökade utsläppen från ”transportindustrin” med 12 procent. Det beror främst på ökat flygresande. Flygresandet minskade ju kraftigt under pandemin, under 2021 var det fortfarande lågt, och ökade alltså till förra året, även om det fortfarande ligger på nivåer lägre än före pandemin.

Reduktionsplikten påverkar

Utsläppen från ”privat konsumtion” minskade med hela 7 procent.

– Det beror mest på att minskade utsläpp från svenskarnas konsumtion av diesel, och det beror bland annat på reduktionsplikten, säger Susanna Roth gruppledare på SCB:s miljöräkenskaper.

Reduktionsplikten, kravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, ökade mellan 2021 och 2022. Nu har regeringen föreslagit en kraftig minskning av reduktionsplikten, från i januari 2024, vilket enligt Naturvårdsverket kommer öka utsläppen från transportsektorn med 4-5 miljoner ton koldioxid.

Så stora ökningar av utsläpp från transportsektorn kommer sannolikt göra att utsläppen totalt kommer öka nästa år, menar Susanna Roth.

Tre sätt att mäta utsläpp av växthusgaser – koldioxidekvivalenter

1. De territoriella utsläppen, som Naturvårdsverket ansvarar för, handlar om utsläpp som sker inom landets gränser. Det är dessa som är utgångspunkt inom klimatförhandlingar i EU och FN. Dessa var 47,8 miljoner ton 2021, men har minskat från 60 miljoner ton 2011.

2. De produktionsbaserade utsläppen mäts av SCB, och mäter utsläpp från svensk ekonomi, som redovisas i texten ovan. De inkluderar även internationellt flyg och sjöfart. Dessa utsläpp var på 49,5 miljoner ton 2022, jämfört med 63 miljoner ton 2011.

3. De konsumtionsbaserade utsläppen innefattar även utsläpp från produkter Sverige importerar från andra länder.  Dessa siffror säger enligt SCB mest om den totala klimatpåverkan av vårt sätt att leva. Dessa låg på 79 miljoner ton 2020 Jämfört med 110 miljoner ton 2011.

Utsläpp saknas i EU-statistik

SCB mäter utsläpp från hela den svenska ekonomin, även om de sker i andra länder. Det betyder att utsläpp från internationellt flyg och sjöfart räknas med. Dessa utsläpp finns däremot inte med i den officiella utsläppsstatstik som är utgångspunkt i EU och klimatförhandlingar i FN, som bara mäter utsläpp inom Sveriges gränser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet