Det olycksdrabbade planet, som var helt nytt och tillhörde Alaska Airlines, var på nära fem tusen meters höjd när ett fönster samt en del av väggen plötsligt slets loss och lämnade ett gapande hål efter sig.
Ersätter nödutgång
Skadan inträffade på en del av flygplanskroppen där det i grundkonstruktionen ska sitta en nödutgång. Men många MAX 9 flyger med färre sittplatser än maxantalet, och då tas den nödutgången bort.
Enligt Reuters är flygplanskroppen och den panel som ersätter dörren tillverkade av en underleverantör – Spirit Aero. Samtidigt brukar Boeing öppna upp de igensatta nödutgångarna för att kunna färdigställa flygplanen, vilket innebär att bolaget också bär ansvaret för att ”dörrpluggen” monteras tillbaka korrekt.
Man söker efter den losslitna dörren i ett område några kilometer väster om Portland, men den har ännu inte hittats.
På lördagen införde FAA, USA:s luftfartsmyndighet, flygstopp för den aktuella modellen från Boeing. Enligt BBC är det just nu 171 flygplan världen över som står stilla i väntan på inspektion, flertalet tillhör amerikanska flygbolag.
På söndagen följde den Europeiska luftfartsmyndigheten EASA efter och beslutade om flygstopp, trots att inget europeiskt flygbolag i någon EASA-medlemsstat, så vitt man vet, har flygplan i samma utförande som det olycksdrabbade.
Inställda flygningar
Hur många passagerare som påverkas totalt är oklart, men Alaska Air meddelar att 23.000 har fått sina flygningar inställda. Flera flygbolag, bland annat United Airlines och Turkish Airlines har själva beslutat att hålla några av sina plan på marken för inspektion.
Samtidigt rapporterar Sveriges Radio att Icelandair, ett av få flygbolag i Europa som har Boeing 737 Max 9, inte påverkas av flygstoppet då deras plan inte är samma version som den olycksdrabbade.