Franska åklagare i Marseille håller just nu presskonferens, där de berättar att planets styrman, andrepilot, ska ha tagit ensam kontroll över flygplanet vid kraschen och ska medvetet ha låst ut den mer erfarne andre piloten.
New York Times har fått uppgifterna från en anonym källa som gått igenom ljudupptagningar från den upphittade svarta lådan.
Enligt källan, som vill vara anononym, ska konversationen mellan de båda piloterna ha varit lugn i början av flygningen.
Tyska åklagare bekräftar vid lunchtid på torsdagen uppgiften om att endast en av piloterna befann sig i cockpit vid tillfället för kraschen, men att de inte vet om det var styrmannen eller kaptenen. Åklagare säger heller ingenting gällande uppgifterna om att den andra piloten ska ha varit utelåst bakom dörren till cockpit.
Ska ha knackat på dörren
Men sen finns indikationer på att en av piloterna lämnar cockpit och att han därefter inte kan ta sig in igen. Enligt källan knackar piloten på dörren utan att få något svar. Han börjar sedan banka på dörren och efter ett tag låter det som att han försöker slå in den.
Varför den andra piloten inte öppnar framgår inte av ljudupptagnignarna.
Franska myndigheter kommenterar inte
Franska myndigheter vill inte kommentera uppgifterna i New York Times utan säger att röster och andra ljudupptagningar ska analyseras noga.
”Killen utanför knackar lätt på dörren och det är ingen som svarar. Och sen slår han hårdare på dörren men inget svar. Det är aldrig någon som svarar. Du kan höra att han försöker slå in dörren”, säger utredaren till tidningen.
Flygbolaget Germanwings bekräftar inte New York Times uppgifter, eftersom inga ”kompetenta auktoriteter” har kunnat bekräfta uppgiterna till dem.
Styrmannen utestängd, kaptenen kvar i cockpit
Franska tidningen le Monde har egna uppgifter om att det ska vara den mer erafarna av de två piloterna, kaptenen, som befann sig kvar inuti cockpit, medan den relativt nyanställda strymannen befann sig utelåst.
Germanwings berättade redan på tisdagen att kaptenen, ”förstepiloten”, hade mer än 10 års erfarenhet och fler än 6.000 flygtimmar under bältet. Enligt uppgifter från Luftahansa till nyhetsbrån AFP ska styrmannen, ”andrepiloten”, ha jobbat på Germanwings sedan september 2013 och ha genomfört totalt 630 flygtimmar.
Nationaliteten eller namn är inte känd för någon av piloterna, men enligt le Mondes uppgifter ska de båda vara män och tidigare under flygningen ha samtalat på tyska. Germanwings är ett dotterbolag till tyska Lufthansa.
Franska åklagare kommer att hålla en presskonferens om utredningsläget kl 12.30, vid en flygplats i närheten av Marseille.