Storbritanniens utrikesminister Boris Johnson (till vänster) ljög, och västvärldens medier har inte redovisat det, säger Margarita Simonjan (till höger) i SVT:s Agenda. Foto: TT / SVT

RT:s chef om nervgiftsattacken: ”Boris Johnson ljög”

Publicerad

Relationen mellan Ryssland och väst är den sämsta sedan kalla kriget efter förgiftningen av den avhoppade spionen Sergei Skripal.
I en exklusiv intervju i SVT:s Agenda ger statliga ryska tv-kanalen RT:s chef sin syn på situationen där västvärldens medier, enligt henne, inte förmedlar hela bilden.
– Att britterna bedrog hela världen, det nämner ni inte i er kanal, men det gör vi, säger Margarita Simonjan.

Utöver en rad sanktioner och utvisningar av diplomater förs också en kamp om sanningen i media. TV-kanalen RT ägs av den ryska staten och dygnet runt sänder man nyheter på flera olika språk i över 100 länder.

Sedan starten 2005 har kanalens uppgift varit att ge tittarna ett ryskt perspektiv på viktiga internationella händelser, som en motvikt till rapportering i västliga medier som ofta uppfattas som anti-rysk. Men RT har från flera håll kritiserats för att ur västlig synvinkel vara obalanserad i sin utrikesrapportering.

– Vi menar att vi är ett stort land med samma rätt som andra att ha en egen tv-kanal och förmedla vår syn på det som händer i världen, säger RT-chefen Margarita Simonjan i SVT:s Agenda.

Håller inte med

Hon håller inte med om att kanalens rapportering är obalanserad och tar exempel från rapportering runt nervgiftsattacken på den före detta spionen Sergej Skripal.

De prover som togs i Salisbury visar spår av nervgiftet novitjok, ett gift utvecklat i dåvarande Sovjetunionen. Den brittiska militärens försvarslaboratorium har inte kunnat fastställa exakt var det aktuella giftet framställts, vilket det brittiska utrikesdepartementet hade hävdat i en tweet. Inlägget på twitter togs sedermera bort, men Margarita Simonjan tar upp det som ett exempel på skev rapportering.

– Den brittiske utrikesministern ljög alltså. Nu har utrikesministeriet tagit bort den tweet där det nämndes. Det har ni inte sagt något om. Om förgiftningen, britternas inställning, och utvisningen av diplomater, ja. Men att utrikesministern ljög och att britterna bedrog hela världen. Det nämner ni inte i er kanal, men det gör vi.

Förnekar närhet till Kreml

Inte heller anser Margarita Simonjan att hon eller hennes TV-kanal skulle stå nära den ryska statsledningen och vara alltför Kremlvänliga som kanalen kritiserats för. Hon tar Frankrike som exempel.

– Jag har färre kontakter med regeringen än många franska mediechefer. Jag har en lista här på vilka mediechefer som tidigare jobbade åt staten eller i presidentens företag, men som nu leder olika massmedier, inklusive Facebook. Jag har aldrig jobbat för staten, jag har varit journalist sedan jag var 16 år, säger Margarita Simonjan.
 

Se hela intervjun med RT:s chefredaktör Margarita Simonjan här. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nervgiftsattackerna i Storbritannien

Mer i ämnet