Wijkström tror att fler klubbar kommer att följa efter Bllåvitt och Elfsborg.
– Jag tror att det kommer bli fler. Genom åren har det gått upp och ner. Det har varit lite olika. Samhället i sig har ändrat på 15 år. Det är en annan efterfrågan från sponsorer idag och klubbarna ser det här som en utvecklingsmöjlighet.
– Föreningar som idag är specialiserade på herrfotboll vill öppna upp sig för att inte exkludera personer och det tror jag också har att göra med en förändring i samhället som föreningar behöver hänga med i.
Generalsekreteraren menar att IFK Göteborg och Elfsborg är bra exempel på klubbar som verkar starta sin damverksamhet på ett noggrant och eftertänksamt sätt.
– Man sätter inte bara in ett damlag för att det ska se bra ut, säger hon.
Hon menar också att det idag ställs större krav på hur verksamheten sköts.
– Idag blir bakslaget hårdare för en klubb än i början av 2000-talet. Inte minst näringsliv, media och föräldrar reagerar. Sociala medier är också en starkare del idag.