Staffan Rosell, vd Bauer Media. Foto: Bauer Media/TT

Bauer media om domen mot Mordpodden: Handlar inte om oss

Publicerad

Mordpodden är ett av radiojätten Bauer Medias mest populära program på deras poddtjänst Radioplay. Förra veckan fälldes podcasten för upphovsrättsintrång, men beskedet innebär inga åtgärder från plattformens sida.

– Den här domen handlar ju inte om distributörernas roll över huvud taget, säger Bauer medias vd Staffan Rosell.

Kulturnyheterna har tidigare belagt plagiat i fem olika poddar som ges ut av Bauer Media och granskningen har bland annat lett till att 129 avsnitt av den populära podcasten Svenska mordhistorier har raderats. Nyligen dömdes en av Mordpoddens producenter för upphovsrättsintrång efter att ha plagierat författaren Lars Ohlsons bok Kakelugnsmordet.

Staffan Rosell, vd på Bauer media, anser att tingsrättsdomen är intressant och att den kan leda till att de som producerar poddar får tydligare riktlinjer. Samtidigt påpekar han att Bauer medias hållning är att de som producerar innehållet är ytterst ansvariga, inte distributören.

Poddgranskningen

”Vi måste lita på dem som producerar podcasts”

Över hundra avsnitt har plockats bort på grund av plagiat och nu är en person fälld, förändrar det här något för er? 

– Vårt ansvar är att se till att allt som finns på vår plattform är ok, om det inte är det så får vi ta till lämpliga åtgärder. Men jag tror inte att det finns något rimligt sätt att i förväg se till att allt, i alla avseenden, är ok. Vi måste lita på dem som producerar podcasts, vi hjälper också dem med vad som gäller, säger Staffan Rosell.

Så tingsrättsdomen förändrar inget för er del?

– När något diskuteras i media så blir det ju ett större fokus och en större noggrannhet runt de här frågorna, det gäller ju oss också.

Annonsörer kritiska till Bauer media

Radiojätten Bauer Media ger ut en lång rad populära podcasts och får inkomster bland annat genom att sälja annonsplatser i poddarna.

Efter Kulturnyheternas granskning av plagiaten i Bauer Medias poddar ställde sig flera annonsörer kritiska till företaget. Telekommunikations-företaget Com Hem och oljebolaget Preem avslutade sin annonsering i poddarna Svenska mordhistorier och Svenska mord i samband med Kulturnyheternas granskning. Även hamburgerkedjan Max talade om bristande tillit för Bauer media.

– Tilltron till deras innehåll minskar såklart när sådant här sker, sade Tobias Karlsson, marknadschef på hamburgerkedjan Max, tidigare till Kulturnyheterna efter avslöjandena om de omfattande plagiaten.

Har ett ansvar gentemot annonsörerna

Staffan Rosell anser att Bauer media har ett ansvar gentemot dem som köper annonser i poddar som distribueras av dem.

Är det ert ansvar att se till att annonsköparens varumärke inte hamnar i sammanhang där plagiat förekommer?

– Självklart, och om vi upptäcker att det skulle vara så avpublicerar vi ju de avsnitten omedelbart, säger Staffan Rosell.

Har annonsörer kontaktat er och bett om att deras namn ska tas bort från poddar som innehåller plagiat, efter att de här historierna har uppdagats?

– Det vet jag faktiskt inte, men jag känner inte till något sånt fall.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poddgranskningen

Mer i ämnet