2013 gjorde Iren Lundberg en linsbytesoperation som skulle göra så att hon slapp glasögonen. För 49 000 kr tog läkarna på ögonkliniken Memira bort Irens egna linser och ersatte dem med konstgjorda multifokala linser av märket Lentis. Men istället för att ge Iren en perfekt syn på både långt och nära håll, blev hennes syn gradvis allt sämre.
– Till slut såg jag nästan ingenting. Det var grått, disigt och konturlöst, säger Iren Lundberg.
Den nya operationen misslyckades
Till slut upptäckte läkarna att Irens ena lins var full av vita prickar. Grumlingen var så omfattande att hon tvingades gå igenom en ny operation. Men den blev inte heller lyckad och nu ser Iren inte ens bra med glasögon.
– Det tycker jag naturligtvis är väldigt tråkigt och jag beklagar att det har varit så, säger Frida Göransson som är kvalitetsdirektör på Memira.
Kunden har ju inte fått det hon betalade för från början, alltså att kunna se utan glasögon?
– Det är ju orsakat av ett fel på den här medicintekniska produkten som är linsen, säger Frida Göransson.
Tillverkaren Oculentis anser dock inte att det är något fel på linserna. De skriver till SVT att linsgrumling är en ovanlig men väldokumenterad komplikation som har flera möjliga förklaringar.
Men både år 2015 och 2017 återkallade de vissa tillverkningsserier av Lentis-linserna eftersom de hade visat sig ha en förhöjd risk att bli grumliga efter några år.
Sekretessklausul
När Irens skada upptäcktes fick hon ett avtal i handen från Memira som Iren skulle skriva på om hon ville ha ersättning för det inträffade.
I avtalet erbjuder Oculentis tillsammans med återförsäljaren Topcon, 25 000 kronor i ersättning per drabbat öga. Men för att få pengarna måste Iren och de andra patienterna skriva på att de förbinder sig att inte ställa några ytterligare krav på tillverkaren, återförsäljaren eller ögonkliniken. De fick inte heller avslöja något om innehållet i avtalet.
– Jag tycker det här är absolut utpressning, riktigt grav utpressning mot en som verkligen är i underläge. De försöker sopa det under mattan och köpa vår tystnad och det är inte okej att tysta människor som har blivit skadade på det här sättet, säger Iren som har vägrat att skriva på.
Vill inte kommentera
Avtalet får skarp kritik av flera drabbade som SVT varit i kontakt med. De ser sekretessklausulen som en munkavle och ett försök att försöka köpa deras tystnad. De tycker även att det är orimligt att de inte ska få ställa några ytterligare krav eftersom de inte vet hur de kommer att påverkas av skadan i framtiden.
Den svenska linsleverantören Topcon vill inte kommentera fallet. Tillverkaren Oculentis beklagar att Iren Lundberg känner som hon gör men de vill inte kommentera innehållet i ersättningsavtalet.
På Memira är man självkritisk till avtalet.
– Vi ska ju inte köpa någons tystnad och det här är kritik som vi tar till oss och för tillbaka till leverantören som faktiskt äger avtalet.
Men om kunden skriver på avtalet så får de ju inte ställa några ytterligare krav på er heller. Är det rimligt?
– Vi ska se över den formuleringen för att jag kan förstå om den har misstolkats, säger Frida Göransson på Memira.
”En spottstyver”
Iren Lundberg är mycket ledsen över det som hänt och ångrar bittert att hon, som hon uttrycker det, gick på reklamen för ögonoperationen.
– De lovade mig att jag skulle se hur bra som helst. Sedan när det går åt helsike erbjuder man mig en spottstyver. Det tycker jag är för jäkligt.