Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg sade att alla drabbade skulle få besked inom två veckor. Så blev det inte. Foto: TT

Efter robothaveriet: AF måste rätta över 15 000 felbeslut

Uppdaterad
Publicerad

Över 15 000 felaktiga beslut måste korrigeras efter Arbetsförmedlingens robothaveri. De flesta handlar om felaktigt stoppade ersättningar. Men det kan dröja innan alla får tillbaks sina pengar – och generaldirektörens tidsplan har redan spruckit.

SVT avslöjade i februari att Arbetsförmedlingen upptäckt allvarliga fel i en beslutsrobot som sedan 2015 fattat beslut om sanktioner mot arbetslösa som misskött sin aktivitetsrapportering.

Tusentals beslut om varningar och indragen ersättning misstänktes vara felaktiga, och Arbetsförmedlingen fick kritik för att ha inte ha gått ut öppet med upptäckten förrän efter SVT:s avslöjande.

Robothaveriet på Arbetsförmedlingen

När generaldirektören Mikael Sjöberg kallades till riksdagens arbetsmarknadsutskott den 5 mars lovade han dock snabba åtgärder för de drabbade.

– Jag skulle tro att inom 14 dagar har vi kontaktat i princip alla, sa han.

Fyra veckor senare står det klart att tidsplanen spruckit.

Inte förrän i förra veckan kunde Arbetsförmedlingen skicka iväg en första omgång felbeslut till Försäkringskassan som ska administrera rättelserna.

– Vi har lämnat över en fil med 15 657 ärenden, säger Stefan Popovic, chef för Arbetsförmedlingens kundsupport.

Största delen gäller pengar

Enligt en grov uppskattning gäller 30 procent av felbesluten varningar och hela 70 procent indragen ersättning för en kortare eller längre tidsperiod. Sanktionssystemet är konstruerat som en trappa vilket innebär att även en felaktig varning kan få ekonomiska konsekvenser i ett senare skede (se faktaruta).

Hos Försäkringskassan har man aldrig tidigare tagit emot rättelser i den omfattning som Arbetsförmedlingen nu vill skicka över, uppger utvecklingschef Kristoffer Wendel.

Därför har man börjat jobba med en mindre grupp på 1 000 ärenden för att se hur myndighetens system klarar av att hantera dem. Dessa 1 000 kommer den närmaste tiden att få sina besked om korrigering och eventuell utbetalning från Försäkringskassan.

Fler fel väntar

Och det kan finnas ännu fler fel. Ungefär 15 000 beslut har man inte kunnat kontrollera, eftersom de hunnit arkiveras.

– Vi har inte direkt tillgång till dem i dag, och måste utreda hur vi ska göra, säger Stefan Popovic.

Att tiotusentals arbetslösa inte själva reagerat på att de fått felaktiga beslut kan ha flera orsaker – bland annat att det finns många personer med dåliga språkkunskaper i gruppen.

Utöver de nyupptäckta felen uppger Arbetsförmedlingen att man löpande sedan 2015 korrigerat 38 000 felaktiga beslut. Men trots att det handlat om i snitt tusen beslut i månaden på en avdelning med ett 60-tal medarbetare så har ingen larmklocka ringt.

Stefan Popovic förklarar det med att felaktigheterna kommit in från olika håll och varit av olika sort varför ingen haft någon helhetsbild av problemen.

Möten varje månad

Tillsynsmyndigheten IAF kallade till sig Arbetsförmedlingen efter SVT:s avslöjande i februari, och har nu bokat in månatliga möten med myndigheten för att följa arbetet med rättelserna.

– Vi är angelägna om att bristerna verkligen åtgärdas, att ingen enskild individ drabbas och att Arbetsförmedlingen gör allt den kan för att felen inte ska upprepas, kommenterar Annelie Westman, chef för IAF:s granskningsenhet.

Vet du mer? Är du drabbad av felaktigheterna? Hör av dig till SVT:s reporter. Du kan vara anonym.

Fakta: Aktivitetsstöd och sanktioner

Deltagare iarbetsmarknadspolitiska program kan få aktivitetsstöd.

För den sominte är berättigad till A-kassa är den som lägst 223 kronor perdag, och för den som är berättigad till A-kassa som lägst 365kronor per dag.

Den som missköter sig kan få en varning eller bliavstängd från ersättning.

Misskötseln kan bestå i att man t ex intelämnat in sin aktivitetsrapport, inte medverkat till sin handlingsplan eller inte sökt ettanvisat arbete.

Sanktionssystemet är konstruerat som en trappa.Efter varningen blir avstängningen 1 ersättningsdag vid det andratillfället, 5 ersättningsdagar vid det tredje tillfället, 10ersättningsdagar vid det fjärde tillfället och 45 ersättningsdagarvid varje ytterligare tillfälle.

Källa: Förordning (2017:819) omersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Robothaveriet på Arbetsförmedlingen

Mer i ämnet