Foto: TT

Facebook gör det enklare att radera information

Uppdaterad
Publicerad

Facebook vidtar ytterligare åtgärder efter Cambridge Analytica-skandalen.
En uppdaterad integritetsmeny ska göra det enklare för användarna att se vilka personliga uppgifter de delar med sig av till andra. Samtidigt ska det bli lättare att radera inlägg.

Förra veckan blev det känt att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om 50 miljoner Facebook-användare, i många fall utan deras vetskap.

Företaget anklagas av en före detta anställd för att ha använt informationen för att hjälpa Donald Trump att vinna presidentvalet i USA 2016.

En rad åtgärder

Efter avslöjandet utlovade Facebook en rad åtgärder för att skydda sina användares personliga information. Appar som haft tillgång till stora datamängder ska granskas hårdare och utvecklare som använt data felaktigt ska stängas av.

De kommande veckorna ska bolaget vidta ytterligare åtgärder, skriver Facebook på sin hemsida och listar en rad uppdateringar som antingen är på gång eller redan har sjösatts – och som är bra för användarna att känna till.

Uppdaterad meny

Enligt bolaget har människor vittnat om att Facebooks information om integritet, säkerhet och annonser borde vara mycket enklare att hitta. Därför introducerar sociala medie-jätten nu en uppdaterad integritetsmeny, där användaren kan kontrollera sin information genom några få klick.

Genom den nya menyn kan användaren kontrollera vilka personliga uppgifter man delar med sig till andra, vilka annonser man ser samt hantera vilka som ser ens inlägg och säkerhetsinställningar.

Bolaget introducerar även fliken ”Access Your Information”, som kan användas för att hantera information om bland annat inlägg, reaktioner, kommentarer och sökningar. Här kan användarna radera allt från saker på tidslinjen till sin egen profil.

Dataanalysföretaget grundades 2013 som ett dotterbolag till företaget SCL. Cambridge Analytica säger sig kunna ”förändra publikens beteende” genom att kombinera datainhämtning och beteendevetenskap.

”Vi hittar dina väljare och sätter dem i rörelse”, skriver företaget på sin hemsida.

Mellan 2014 och 2016 var högerpopulisten Steve Bannon vice vd för Cambridge Analytica. Bannon blev senare chef för Donald Trumps presidentvalskampanj och presidentens chefsstrateg, innan han fick sparken från Vita huset i augusti 2017.  

Cambridge Analytica grundades med en investering på 15 miljoner dollar från den konservativa amerikanska miljardären Robert Mercer, enligt the Guardian. Mercer var en av Donald Trump största donatorer och har även investerat mycket pengar i den amerikanska högersajten Breitbart News.

Källor: Cambridge Analytica och the Guardian

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet