”Ineffektiv”, ”Långsam” och ”Stelbent”. Det är tre begrepp som nästan varannan person förknippar Arbetsförmedlingen med, följda av ”Omodern”, ”Fantasilös” och ”Inkompetent”.
– Vi lyckas helt enkelt inte leva upp till de förväntningar arbetssökande och arbetsgivare har när de kommer till oss, säger Erik Sandström, direktör för Arbetsförmedlingen direkt, i en kommentar på myndighetens hemsida.
Bara var fjärde arbetssökande anser att de haft stor nytta av Arbetsförmedlingen när de sökt jobb. Lika dåligt är omdömet hos de privata arbetsgivarna, medan offentliga arbetsgivare menar sig ha fått större hjälp av myndigheten.
Sämre betyg än för andra myndigheter
Bland allmänheten tycker mer än 50 procent att Arbetsförmedlingen sköter sitt uppdrag mycket eller ganska dåligt. Bara drygt var tionde tycker att det sköts mycket eller ganska bra.
Siffrorna är sämre än för Försäkringskassan och betydligt sämre än för både Skatteverket och Systembolaget, som angetts som jämförelser.
När de arbetslösa får precisera vad som är negativt med Arbetsförmedlingen kommer svar som ”Fyller absolut ingen funktion”, ”Vissa ska inte jobba med människor” och ”Allt”.
På rätt väg
Enligt Erik Sandström visar undersökningen att myndigheten är på rätt väg med sitt förändringsarbete.
– Vi är fortfarande mitt inne i det här arbetet och har en bra bit kvar innan det får full effekt och ger genomslag ut till våra kunder.