När kommersiella nätläkare och vårdappar växte på marknaden orsakade det stora kostnader för vårdcentralerna som behövde betala en ersättning till vårdföretagen varje gång någon från Dalarna använde företagens tjänster.
För att möta den efterfrågan skapade Region Dalarna appen ”Min vård”, som bland annat kan användas för läkarbesök genom videosamtal, sjukintyg och bokning av vissa ärenden.
Ska bli en del av 1177:s utbud
Men regionen vill styra ännu fler telefonsamtal och vårdmöten till en digital plattform som Inera håller på att utveckla och upphandla. Därifrån ska patienterna slussas vidare till rådgivning, samtal eller ett fysiskt möte, beroende på vad patienten behöver.
Inera, som även ansvarar för 1177 Vårdguiden, samägs av SKR företag, regionerna, kommunerna. Målet är att allt framöver ska nås genom portalen 1177.se.
Bilden nedan visar plattformens planerade innehåll. I videoklippet förklarar vi hur den ska fungera och frågar politikern Sofia Jarl (C) varför verktyget behövs.