Tonen i sociala medier: ”Aggressiv, men jag har min filterbubbla – skitskönt”

Uppdaterad
Publicerad

Aggressiv, elak och dryg – så beskriver folk vi träffar tonen i sociala medier. Enligt forskare ökar polariseringen i vissa frågor och människor tenderar att gruppera sig med dem som tycker som en själv – utan att vilja lyssna på andra.

– Det blir ofta personangrepp och onödiga saker du inte skulle våga säga så här, säger Anna Daneberga i Falun.

Hon är en av dem vi träffar som beskriver hur de håller sig undan kommentarsfält på grund av ett ofta aggressivt tonläge.

Sverige möts

Bensinpris och kött

Vissa ämnen som till exempel kött, bensinpriser och flyktingmottagande väcker starka känslor och forskare som SVT har pratat med ser en ökad polarisering – det vill säga att vissa frågor delar upp människor i två grupper. Två grupper som inte pratar med varandra.

– Frågor som är komplexa till sin natur framställs som svarta eller vita. Till exempel migrationsfrågan, klimatfrågan, HBTQ och abort har jag sett diskuterats på det sättet. Det finns en mängd olika exempel, säger rättssociologen Johanna Börrefors som studerat polarisering.

– Det kan få konsekvenser att det är fler som lämnar debatten och som inte vill vara med och det är ju farligt för demokratin, säger Kajsa Falasca forskare i politisk kommunikation.

I klippet hör du hur människor resonerar om tonen i sociala medier och vad som får dem att hålla sig borta.

Sverige möts

Hur länge sedan var det du pratade om brännande frågor med någon som inte tycker som du? Gå in på sajten Sverige möts och ta chansen till ett möte – öga mot öga – med någon som tycker annorlunda än du.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverige möts

Mer i ämnet