Förslaget skulle innebära att staten äger färjorna, men att driften av trafiken upphandlas, en lösning som ”ger ökad möjlighet till konkurrens och bedöms ge lägre kostnader för staten.”
Trafikverket föreslår Sjöfartsverket som den myndighet som ska sköta verksamheten.
– Utifrån att Sjöfartsverket redan idag har en stor rederiverksamhet och hanterar ett flertal fartygstyper, bedömer vi att deras förmåga är något bättre än Trafikverkets. De får i så fall ansvar för design, byggnation och förvaltning av fartygen. För att gå vidare med att byta modell behövs ett regeringsbeslut, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Statligt ägda fartyg till Gotland är dock inget som kommer att bli verklighet i närtid. Den upphandling av trafiken som är planerad till nästa trafikperiods början, år 2027, kommer inte att påverkas. Det är först därefter som staten skulle hinna etablera ett eget rederi och införskaffa fartyg.