Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
M/S Birger Jarl – eller M/S Baltic Star som den numera heter – på väg norrut under Höga kustenbron vid 11-tiden på måndagen. Lite senare lade fartyget till vid kaj i Lunde söder om Kramfors. Foto: Pär Thunfors / privat

Delade meningar om tillstånden för Birger Jarl

Uppdaterad
Publicerad

Omdiskuterade fartyget Birger Jarl har lämnat Timrå och ligger vid kaj i Lunde söder om Kramfors. Vad som händer nu är oklart.

– Det är en fritidsbåt. Jag behöver inga intyg eller tillstånd, säger ägaren Leif-Ivan Karlsson.

– Fartyget har nyttjandeförbud och vi utreder ett misstänkt brott, säger Kustbevakningens Mattias Jarde å andra sidan.

Turerna kring det gamla kryssningsfartyget M/S Birger Jarl – på senare tid omdöpt till M/S Baltic Star och registrerat som en fritidsbåt – fortsätter.

Tidigt i måndags morse, efter drygt två år vid kaj, lämnade fartyget plötsligt Timrå för att vid lunchtid lägga till i Lunde söder om Kramfors.

Bordades

Tämligen omgående bordades fartyget av Kustbevakningens personal och en förundersökning om brott mot lagen om fartygssäkerhet är nu inledd.

– När vi misstänker att ett brott som kan falla under allmänt åtal har skett är vi skyldiga att inleda en förundersökning, i och med att fartyget har använts trots att det har nyttjandeförbud, säger Mattias Jarde, förundersökningsledare vid Kustbevakningen till SVT.

– Hittills är en person är delgiven misstanke om brott, och ytterligare fyra har förhörts. Men det är ännu tidigt i utredningen, fortsätter han.

SVT: Vem är ansvarig?

– Den som har framfört fartyget, alternativt ägaren.

Oförstående

Mattias Jarde säger att förundersökningen kan komma att bli tidskrävande.

– Det här är ett väldigt stort fartyg för att vara ett fritidsfartyg. Det är lite komplicerat när det gäller lagstiftningen, säger han.

Båtens ägare Leif-Ivan Karlsson är oförstående till myndigheternas agerande.

– Båten är registrerad som ett fritidsfartyg. Det enda som måste uppfyllas är att den som kör båten har skepparexamen och kör den med ansvar, och så ska båten vara sjöduglig. Det krävs inga intyg eller tillstånd, då skulle ju alla fritidsbåtar behöva det, säger han.

”Kustbevakningen har fel”

SVT: Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott.

– Jag struntar i Kustbevakningen, de har ju fel. Det här är inte ett kryssningsfartyg längre.

Gustaf Dillner, som är fartygsinspektör vid Transportstyrelsen, säger så här:

– Alla fritidsbåtar som är längre än 24 meter ska ha ett fartcertifikat. Och det saknar det här fartyget. Därför är det belagt med nyttjandeförbud, och det gäller fortfarande tills vidare.

• Redan i maj 2019 fick kryssningsfartyget som bland annat gått rutten Stockholm-Mariehamn nyttjandeförbud, på grund av brister som enligt Transportstyrelsen inte åtgärdats. Då kördes båten upp till Timrå, och sedan kort därefter tillbaka till Stockholm igen – alltså utan trafiktillstånd.

• Ett år senare var det dags igen. Fartyget hade då fortfarande nyttjandeförbud och samtidigt inte tillåtelse att lämna Stadgårdskajen i Stockholm på grund av att den inte uppfyllde säkerhetskraven. Men i slutet av april 2020 kördes fartyget på nytt till Timrå där det lade till vid den nedlagda Vivstavarvsfabriken.

• På kajen väntade dock två inspektörer från Transportstyrelsen och personal från Kustbevakningen. Fartygets befäl informerades om att brott mot lagen om fartygssäkerhet misstänktes, och på hösten samma år dömdes också befälhavaren till böter. Befälhavaren hade påstått att fartyget, som är 92,66 meter långt, var ett fritidsfartyg och hade därför inte det fartcertifikat som egentligen krävs för så stora fartyg.

•  I drygt två år har fartyget legat vid kajen i Vivstavarv. Tills det nu alltså lämnade Timrå tidigt på måndagsmorgonen och sedan återfanns i Lunde i Kramfors kommun. Fortfarande med nyttjandeförbud och utan trafiktillstånd.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer