Turerna kring det gamla kryssningsfartyget M/S Birger Jarl – på senare tid omdöpt till M/S Baltic Star och registrerat som en fritidsbåt – fortsätter.
Tidigt i måndags morse, efter drygt två år vid kaj, lämnade fartyget plötsligt Timrå för att vid lunchtid lägga till i Lunde söder om Kramfors.
Bordades
Tämligen omgående bordades fartyget av Kustbevakningens personal och en förundersökning om brott mot lagen om fartygssäkerhet är nu inledd.
– När vi misstänker att ett brott som kan falla under allmänt åtal har skett är vi skyldiga att inleda en förundersökning, i och med att fartyget har använts trots att det har nyttjandeförbud, säger Mattias Jarde, förundersökningsledare vid Kustbevakningen till SVT.
– Hittills är en person är delgiven misstanke om brott, och ytterligare fyra har förhörts. Men det är ännu tidigt i utredningen, fortsätter han.
SVT: Vem är ansvarig?
– Den som har framfört fartyget, alternativt ägaren.
Oförstående
Mattias Jarde säger att förundersökningen kan komma att bli tidskrävande.
– Det här är ett väldigt stort fartyg för att vara ett fritidsfartyg. Det är lite komplicerat när det gäller lagstiftningen, säger han.
Båtens ägare Leif-Ivan Karlsson är oförstående till myndigheternas agerande.
– Båten är registrerad som ett fritidsfartyg. Det enda som måste uppfyllas är att den som kör båten har skepparexamen och kör den med ansvar, och så ska båten vara sjöduglig. Det krävs inga intyg eller tillstånd, då skulle ju alla fritidsbåtar behöva det, säger han.
”Kustbevakningen har fel”
SVT: Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott.
– Jag struntar i Kustbevakningen, de har ju fel. Det här är inte ett kryssningsfartyg längre.
Gustaf Dillner, som är fartygsinspektör vid Transportstyrelsen, säger så här:
– Alla fritidsbåtar som är längre än 24 meter ska ha ett fartcertifikat. Och det saknar det här fartyget. Därför är det belagt med nyttjandeförbud, och det gäller fortfarande tills vidare.