Anton Boduljak har kört buss länge och försöker vara smidig för att undvika bråk. Foto: SVT Nyheter

Många buss- och taxiförare bryr sig inte om att anmäla hot

Uppdaterad
Publicerad

Buss-och taxiförare blir ofta utsatta för hatbrott som rasistiska hot och trakasserier men polisanmäler sällan. – Jag har blivit kallad allt möjligt, även ”jävla svenne”, säger bussförare Anton Boduljak till SVT Nyheter.

– Hoten har blivit färre sedan vi slutade med kontanterna på bussarna, säger Anton Boduljak, som arbetat länge som bussförare i Stockholmstrafiken. Hans strategi är att vara så smidig som möjligt för att undvika bråk. Andra förare inom buss och taxi, som vi talat med, säger att det är vanligt att de får höra rasistiska glåpord men de flesta väljer att inte anmäla annat än våldsbrott.

Hatbrott anmäls

– Under ett trafikdygn passerar en stor mängd människor genom våra bussar. Vi uppmanar våra 6.000 anställda att anmäla hot och våld och även när det handlar om rasism. Vi anmäler detta vidare till polisen och Arbetsmiljöverket, säger Anna Engelbert på Keolis. Av de 333 anmälningar som registrerats på företaget 2016 hade 19 händelser rasistiska inslag. Enligt den senaste rapporten från Brottsförebyggande rådet, Brå, har antalet anmälda hatbrott gått ner under 2016.

SVT granskar hatbrott

Vill inte vara besvärlig

– Det handlar om många fler fall än de som anmäls, säger en bussförare som vill vara anonym eftersom han är rädd om sitt jobb. Han säger också att många kanske inte förstår svenska tillräckligt bra och att de flesta väljer att undvika att anmäla för att inte bli betraktade som gnälliga och besvärliga medarbetare.

Avlyssnar samtal

Även inom taxibranschen har incidenter med hot och våld blivit färre i takt med att betalning med kontanter minskat.

– Det är stor skillnad mot för fem år sedan, säger åkaren Mustaf, som har tio bilar. Alla hans bilar har kameror och larm och det har minskat fallen av rån och våld, anser han.

På Taxi Stockholm gjordes 2016 121 nödlarm och det är en minskning sedan 2011 då man registrerade 235 larm. När en förare larmar kan taxicentralen lyssna på det samtal som förs i den utsatta förarens bil. En kamera registrerar och lagrar bilder på passagerarna.

Inte diskutera politik

– Vi uppmanar våra förare att inte diskutera politik eller privata åsikter med kunderna, säger Katarina Frank, åkeriservicechef på Taxi Stockholm.

På Taxi Stockholm har man ingen särskild statistik för hatbrott.

– Det är ett jättebra tips, det ska vi definitivt införa, säger Katarina Frank.

Fakta: Detta är hatbrott

Ett hatbrott är inte ett brott i sig utan ett motiv bakom ett brott som riktar sig mot någon på grund av dennes hudfärg, etniska bakgrund, trosbekännelse, sexuella läggning eller könsöverskridande identitet.

Hatbrotten har alltså inte en egen brottskod utan vilket brott som helst med hatbrottsmotiv klassas som hatbrott. Om en åklagare kan styrka hatbrottsmotivet ska detta ses som försvårande när påföljden bestäms enligt grunderna för straffskärpning i brottsbalkens 29 kapitel, 2§ punkt 7.

När Brottsförebyggande rådet gör statistik över antalet anmälningar av misstänkta hatbrott går man igenom cirka hälften av de polisanmälningar som görs det undersökta året och söker på hatbrottsrelaterade ord och fraser i anmälan.

Källa: Brå, riksdagen.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar hatbrott

Mer i ämnet