• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Pålgård och Bispgården i Ragunda kommun, i Jämtlands län. Det brinner kraftigt i skog och mark i Pålgård och Bispgården. Räddningsledaren uppmanar alla som påverkas av branden att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. Läs mer

  • Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Ängra och Ljusdals kommun, i Gävleborgs län. Det brinner kraftigt i skog och mark. Branden är på väg mot bebyggt område. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i berört området att utrymma. Läs mer

Hur fick ett svenskt företag tillgång till information om 117 000 profiler genom 35 Facebookinloggningar? Ta reda på det i videon.

Så enkelt ”kapas” du – här avslöjar ett företag sin metod

Hur mycket personuppgifter går det egentligen att få av oss när vi till exempel deltar i ett quiz på Facebook? Vi träffade ett företag som gjort ett experiment.
Med 35 Facebookinloggningar fick de information om 117 000 profiler.

Förra året gjorde techföretaget iTeam ett experiment för att ta reda på hur mycket personinformation det går att få genom frågesporter och andra tester som blivit populära på Facebook – alltså externa sidor som kräver att man loggar in med Facebookkontot.

De bad 35 personer att logga in på en sida de skapat och därefter kunde de kartlägga 117 000 profiler. När inloggningarna gjordes gav användarna företaget tillgång till sina offentliga profildata, vänlista, tidslinjedata och likes.

iTeam menar att med den här typen av information kan utgöra ett underlag till mycket effektiva personligt riktade – och ibland manipulativa – marknadsföringskampanjer.

Däremot är det inte säkert att just den här datainsamlingsmetoden kommer att fungera framöver. Facebook kan komma att stänga ner den mot bakgrund av den senaste tidens utveckling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet