Järnvägen är nu helt återställd efter den stora branden i Hässleholm den 14 augusti. För Trafikverket kommer slutnotan att hamna på mångmiljonbelopp, en kostnad som motsvarar att bygga en helt ny bangård.
Entreprenörerna jobbade i skift dygnet runt i närmare en veckas tid, samtidigt som material lånades från andra järnvägsprojekt.
– Vårt fulla fokus har legat på återställningsarbetet av anläggningen och vi har därför i nuläget bara en grov uppskattning av kostnaden. Vår bedömning just nu är att de direkta kostnaderna för att återställa anläggningen är i storleksordningen 25-30 miljoner kronor, säger Annika Canaki, distriktschef underhåll Trafikverket.
Var ska pengarna tas ifrån?
– Vi har begärt mer pengar till distrikt syd. Detta är inget som vi kan finansiera regionalt och inget vi har kunnat planera för. Troligtvis får det ske genom någon form av omprioritering, sett i ett nationellt perspektiv, säger Annika Canaki.
Trafikverkets högsta ledning ger samma besked. Myndigheten måste göra omprioriteringar av de pengar som regeringen redan har tilldelat dem. Hur det ska ske är inte bestämt än.
Skånetrafikens kostnad: 10 miljoner kronor
När räddningstjänsten fick larmet brann det redan kraftigt i godsmagasinet och närliggande kontaktledningar. Det slog upp stora flammor och fokus låg på att hindra spridning till närliggande fastigheter.
Räddningtjänstens bedömning är att skadorna på järnvägen inte hade kunnat göras mindre omfattande. De genomför just nu en utredning av arbetet på plats.
För Skånetrafiken landade slutsumman på cirka 10 miljoner kronor, bland annat för de ersättningsbussar de satte in i samband med tågstoppet efter branden.