RBU:s ordförande Johan Klinthammar reagerar starkt på SVT:s publicering om LSS i Österåker. Foto: Tomas Blideman/SVT

Riksförbund rasar mot politikers uttalande om föräldrar till funktionshindrade barn

Johan Klinthammar, ordförande för Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, reagerade starkt när vård- och omsorgsnämndens ordförande i Österåker, Monica Kjellman (L), i en SVT-intervju sa att föräldrar till funktionshindrade barn aldrig blir nöjda.

– Det är läskigt att hon har den människosynen. Jag ifrågasätter verkligen att hon ska sitta kvar, säger han.

SVT har i en rad publiceringar granskat Österåkers hantering av LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Under en intervju om LSS med vård- och omsorgsnämndens ordförande, Monica Kjellman (L), svarade hon att föräldrar till funktionshindrade barn aldrig blir nöjda. Uttalandet upprörde ordförande för Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, RBU, Johan Klinthammar.

– Det är ett fruktansvärt uttalande. Det är en tydlig signal att i politikernas ögon är vi bara missnöjda gnällspikar som ständigt vill ha mer, säger han.

Fallet Tim: SVT granskar LSS i Österåkers kommun

La ut ett svar i sociala medier

Efter Monica Kjellmans (L) uttalande bestämde sig Johan Klinthammar för att filma ett eget svar som han lade ut i sociala medier. I videon är han starkt kritisk till uttalandet och menar att människor med funktionsnedsättningar granskas hårdare av politiker och myndigheter.

– Efter mitt uttalande har flera föräldrar hört av sig. Monica Kjellman är välkommen att bo hemma hos dem så får hon se hur lätt det är att ha ett barn med funktionsnedsättning, säger Johan Klinthammar.

SVT Nyheter Stockholm har sökt Monica Kjellman (L) upprepade gånger utan resultat.

Fallet Tim: SVT granskar LSS i Österåkers kommun

Mer i ämnet