Foto: TT

Stormiga veckor för Facebook

Uppdaterad
Publicerad

De senaste veckorna har Facebooks förtroende skadats allvarligt. SVT Nyheter reder ut de stormiga veckorna för den sociala mediejätten.

Det var för drygt två veckor sedan som det avslöjades att företaget Cambridge Analytica samlat in personlig information om 50 miljoner Facebook-användare – i många fall utan deras vetskap.

Företaget anklagades av en före detta anställd för att ha använt informationen för att hjälpa Donald Trump i valet 2016.

Högt uppsatta chefer på analysföretaget hade smygfilmats i en video som publicerades i brittiska Channel 4. Det resulterade i att Cambridge Analyticas vd Alexander Nix stängdes av.

”Jag är verkligen ledsen”

Några dagar senare uttalade sig Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg om Cambridge Analytica-avslöjandet: ”Jag är verkligen ledsen”, sade han.

Zuckerberg sade också att han var redo att vittna inför den amerikanska kongressens utskott om det behövdes.

Den 23 mars godkände domare i Storbritanniens högsta domstol en husrannsakan i Cambridge Analyticas kontor i London.

Även Sverige

Dagen därpå uppgav fyra riksdagspartier till SVT att de kontaktats av Cambridge Analytica.

”Men vi har tackat nej till både samarbete och att köpa deras tjänster”, skrev Moderaternas kommunikationschef efter en fråga från SVT Nyheter.

Enklare att rensa

Den 28 mars, meddelade den sociala mediejätten att de gör det lättare för användarna att ta bort information som de delat via Facebook.

En uppdaterad integritetsmeny skulle göra det enklare för användarna att se vilka personliga uppgifter de delar med sig av till andra.

Den 29 mars publicerades en undersökning som visade att svenskarnas förtroende för Facebook rasat. Mer än varannan svensk, 54 procent, sade sig ha ganska eller mycket lågt förtroende för Facebook. Det visade undersökningen från Novus.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet